Anders presenteren: content als warm broodje

8 december 2014  |  Categorie: Boeiend spreken

presenteren en je publiek warm maken voor je belangrijke boodschap en content - foto AlvimannVervolgens komt er een boel inhoud. Daar waar de hele presentatie eigenlijk om draait. Hoe breng je die? Een paar tips om je publiek aandachtig je boodschap te laten opslurpen.

10. Lardeer je presentatie met korte verhaaltjes

Dat geeft even rust en tijd om je content te verwerken. Want luisteren is een vermoeiende bezigheid. Gun je toehoorders de tijd. Een kleine break, die je kunt beginnen met “ik moet ineens denken aan mijn zoon van zeven, die spijkers in een plank wilde slaan…”. Dat verhaaltje moet natuurlijk een link met je boodschap hebben, anders werkt het averechts.

11. Gebruik de vloer

Doe net als in het theater. Bijvoorbeeld: sta in het midden bij je serieuze content; sta (voor het publiek) links als je vragen stelt en interactie hebt; sta rechts als je een illustrerend verhaal vertelt. Het is afwisselend, en geeft onbewust structuur voor de luisteraars.

12. Maak het persoonlijk

Je kunt de rationele plannen, de targets en de organisatiestructuren vertellen, daarbij visueel ondersteund door mooi getekende powerpoint-dia’s. Maar weet dan: van koude cijfers wordt niemand warm. De informatie komt misschien over, maar krijg je draagvlak en enthousiasme? Maak het vlammend door je persoonlijke mening te geven. Vertel wat je boodschap met jezelf doet, en laat die emotie blijken. Geen trucs, doe gewoon alsof je met je publiek aan de keukentafel zit.

13. Doe iets wat je publiek niet verwacht

Dat houdt ze bij de les. Haal eens een vrijwilliger op het podium. Laat foto’s zien van de mensen zelf, bijvoorbeeld toen ze vlak vóór je presentatie aan de koffie stonden. Doe het licht uit. Loop even tussen de mensen en spreek iemand van dichtbij aan. Of bij een kleine groep: vraag of ze allemaal opstaan en in een kleine kring om je heen komen staan. Ga zingen. Zeg en doe 20 seconden helemaal niets. Geef ze een korte opdracht, en beloon dat met iets dat symbool staat voor je boodschap. Kortom, iets geheel anders maakt het verfrissend. En maakt jouw presentatie “memorable”, zoals de Amerikanen zeggen.

Wil je ook weten hoe je het publiek warm krijgt? Kijk dan hier even voor de workshop Presenteren met Storytelling

Dit is het laatste deel uit een serie van drie artikelen over Anders Presenteren.
Eerder verschenen:
Deel 1: “Voordat je spreekt”
Deel 2: “5 tips voor de opening”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum