Saai verhaal? Zo maak je ‘m opwindend!

1 mei 2017  |  Categorie: Boeiend spreken, Verhalen maken

herkenning in situatie en emotie is echt storytelling

“Ik had er genoeg van. En toen ging ik naar Bram om hem de waarheid te zeggen. Bram was gelukkig heel aardig en na een kwartiertje hadden we het uitgepraat.”

Dodelijk saai verhaal. Daar ga je toch zeker niemand mee lastig vallen? Vind jij het lastig om boeiend te vertellen? Let dan nu goed op en kijk hoe je er een boeiend verhaal van maakt waar mensen wél aandachtig naar luisteren. Vijf praktische tips…

Tip 1: Sprekende woordkeus

Je hebt gewone woorden en je hebt kleurrijke woorden. Kijk eens goed naar je verhaal. Welke gewone woorden kun je inruilen voor iets dat spannender, sterker of desnoods gruwelijker is? Wat gebeurt er als je in het voorbeeld genoeg vervangt door schijtgenoeg? Ik vind dat sterker. Je krijgt een bonter beeld van de situatie en het wordt sneller duidelijk dat je pislink was. Gebruik spreektaal, alsof je met je vrienden in gesprek bent, en je hebt meer impact.

Tip 2: Hou op met opsommingen

“En toen ging ik naar het kantoor van Bram, en toen zei ik tegen hem dat ik het niet zou doen, en toen zei hij dat ik geen keus had, en toen…”

Dat werkt niet, hè? Deze kinderlijke manier wil je niet in jouw verhalen laten doorklinken. Goed. We spreken af dat we nooit meer en toen gebruiken in onze verhalen. Herhaling van woorden is sowieso uit den boze (kijk eens op www.synoniemen.net om prachtige alternatieve woorden te vinden), wees liever creatief en vertel het levendig. Zo bijvoorbeeld:

“Die dag ging ik uiteindelijk naar Bram. Ik had er schijtgenoeg van en vertelde hem dat ik het niet zou doen. Hij reageerde precies zoals ik had gevreesd: ‘Je hebt geen keus, Erik, je moet.’”

Tip 3: Prikkel de zintuigen

In het brein van je luisteraar wordt automatisch een plaatje gemaakt van jouw verhaal. We zijn gewend om te beschrijven wat we zien, en wat er gezegd is. Maar dat kan veel beter. Het plaatje wordt kleurrijker en intenser als je ook andere zintuigen daarbij betrekt. Zo helpt het als je toevoegt hoe iets klonk. Of rook. Of aanvoelde. Of zelfs hoe iets smaakte.

“Ik stapte zijn muffe kantoor binnen. Bram keek op en legde zijn pen neer. Het zat vol met vochtige tandafdrukken. Getver.”

Tip 4: Laat het voelen

Wat altijd werkt zijn verhalen die een emotie oproepen. We zijn allemaal wel eens boos, bang, blij of verdrietig. Als we jouw verhaal echt kunnen voelen dan gebeurt er wat. Het komt dieper binnen, juist vanwege de emotionele herkenning. We kunnen ons dan goed inleven en gaan helemaal mee in het verhaal. We zien het allemaal gebeuren, door de ogen van de hoofdpersoon.

“Ik had er schijtgenoeg van. En dat zou ik die idioot vertellen ook! Met grote stappen denderde ik door de gang op weg naar zijn kantoor. Tegemoetkomende collega’s keken me verbaasd aan, maar dat kon me niets meer schelen. Zonder te kloppen smeet ik zijn deur open en keek hem recht in zijn laffe ogen. Die blik… die zal ik nooit vergeten.”

Tip 5: Stel het hoogtepunt uit

Een van de grote krachten van een verhaal zit hem in de uitgestelde climax. Als je je publiek zover hebt gekregen dat ze zich herkennen in het probleem dan zijn ze uiterst hongerig! Dan willen ze zo snel mogelijk weten wat er gaat gebeuren en hoe het afloopt. Hou ze daarom nog even die worst voor en laat ze ernaar happen. Stel het uit, laat ze nog wat langer in onzekerheid, gun ze die spanning. Zo bijvoorbeeld:

“Die blik… die zal ik nooit vergeten. Zijn pen gleed langzaam uit zijn verbijsterde mond en stuiterde drie of vier keer op zijn bureau. Daar stond ik dan. Buiten adem bij de grote baas, klaar om mijn tirade af te steken. Nu was het grote moment van de waarheid. Nu zou ik me niet langer inhouden.
Zonder iets te zeggen nodigde hij me met een langzaam handgebaar uit om te praten. Ik voelde mijn hart diep in mijn keel bonzen en slikte mijn laatste fatsoen weg.
‘Bram, ik doe het niet langer. Niet op deze manier. Je zoekt maar een ander voor jouw rotklus.'”

Kijk, nu wil je weten hoe Bram reageerde, toch? Nou. Dat bedoel ik…

 

Wil je meer tips?
Wil je ook boeiend presenteren met storytelling?
Ik leer het je graag.

Lees meer over de workshop Presenteren met Storytelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum