2 lastige vragen voordat je een verhaal vertelt

25 oktober 2018  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Verhalen maken

storytelling verhaal kleur gevenAls je het verkeerde verhaal vertelt, raak je je publiek in 5 zinnen kwijt. Ze voelen haarfijn aan wanneer het klopt, en wanneer niet.

Storytelling is super krachtig, maar het werkt alleen als de combinatie Verhaal + Verteller klopt. Alleen dan worden ze geraakt.

 

Wat is het juiste verhaal?

Daar kom je achter door voor jezelf  2 vragen te beantwoorden. Die vragen gaan over jou, over de verhalenverteller zelf. Ze maken duidelijk wat jouw band is met het verhaal. Dit is essentieel, helemaal als je in een zakelijke omgeving een verhaal brengt. Collega’s, medewerkers, klanten – ze zijn onbewust op zoek naar een antwoord. “Waarom hoor ik dit verhaal? En waarom vertelt hij/zij het?”

Een voorbeeld

Elk verhaal gaat ergens over. Bijvoorbeeld het verhaal van de man die bij het tankstation onverwacht een potentiële klant tegenkwam. In de weken ervoor was hij strak-in-pak op het hoofdkantoor geweest om over de deal te onderhandelen. En nu werd hij betrapt… in een versleten spijkerbroek, morsige trui en met een twee dagen ongeschoren kop.
De klant bekeek hem van top tot teen, maar zei niets. Ongemakkelijk. Na een paar tellen liep de klant richting kassa. “Dag Gerard, morgen beslissen we in het mt. Ik bel je daarna.”

De essentie van een verhaal

Je kan zeggen dat dit verhaal gaat over een man die slecht gekleed een klant tegenkomt en zich afvraagt of hij de deal heeft verprutst. Maar dat is slechts de platte inhoud. Dat is niet waar het echt over gaat. De essentie gaat veel dieper. Dit verhaal gaat misschien wel over schaamte.  Of spijt. Of toeval, onzekerheid, authenticiteit. Of nog iets anders.

Jij bepaalt het

Er is maar één die weet waar het over gaat, en dat ben jezelf. Je hebt je verhaal uitgekozen omdat er een bepaald aspect in zit dat je wilt overbrengen. Vaak is dat iets waar je zelf iets bij voelt of waar je voor staat. Dat is voor jou de kern van het verhaal. Je kunt niet elk verhaal vertellen, alleen de verhalen die in jezelf zitten. Je kiest voor dat ene verhaal omdat je daar iets mee hebt, of iets bij voelt. Zodra je dat helder hebt, vertelt het soepel en gelooft je publiek het. En geloven ze jou.

Het verschil tussen een verhaal en een goed verhaal

Jouw essentie komt altijd in het verhaal terug – in handelingen, gedachten en gevoelens. Dat gaat bijna vanzelf, zeker als je het zelf voelt.

Terug naar het voorbeeld. Als jouw essentie “onzekerheid” is, dan leest je publiek dat uit je mimiek (je kijkt schuchter naar je voeten) en interpreteren ze de kuch na de stilte perfect. Maar als het verhaal voor jou juist gaat om “authenticiteit” dan wijs je naar je oude trui en zeg je iets als “lekker twee dagen ontspannen” (natuurlijk wel even de spanning opbouwen door drie tellen stil te zijn zodat de luisteraar zich afvraag: wat gaat ‘ie nu zeggen?).

De 2 onthullende vragen

Mensen luisteren niet graag naar een robot die een willekeurig verhaal voordraagt. We willen allemaal een mens van vleesch en bloed, die persoonlijke kleur heeft en dat in het verhaal laat zien. Dan zijn verhaal en verteller één.
Ga je een verhaal vertellen? Stel jezelf dan eerst de 2 vragen die jouw essentie van het verhaal onthullen.

  • Waarom vertel je dit verhaal?
  • Waarom vertel jij dit verhaal?

Praktische storytelling tips

Wil je meer praktische storytelling tips? Dat treft.
Je bent van harte welkom op de workshop Storytelling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum