3 cruciale dimensies van je verhaal

26 oktober 2015  |  Categorie: Verhalen maken

storytelling = feiten + emotie + drijfveerDe essentie van je verhaal in 20 seconden.
Komt ie, let op.

1. Bovenstroom

In je verhaal vertel je over feiten. Gebeurtenissen, handelingen, aantallen, plaatsen, jaartallen, kleuren, tijdsduren, plannen, consequenties, observaties, dat soort dingen. Die zijn nodig, zodat de luisteraar het plot kan begrijpen.

2. Onderstroom

In je verhaal toon je emotie. Boosheid, verdriet, blijheid, angst, twijfel, genot, jaloezie, ergernis, liefde, verrassing, alle gevoelens die wij mensen kennen. Die zijn nodig, zodat de luisteraar zich in de personages kan herkennen en geroerd wordt.

3. Stuwing

Je vertelt je verhaal met een drijfveer. Je hebt een mening, visie, overtuiging, bedoeling, streven, drang, verlangen, dat soort prikkels van binnen. Jij bent de reden waarom je het verhaal vertelt. Die is nodig, zodat de luisteraar overtuigd raakt van jouw boodschap.

Drie dimensies van je verhaal – in balans

In presentaties zie je veel bovenstroom. Teveel is slaapverwekkend.
In vertelkunst zie je veel onderstroom. Teveel is zweverig.
In gesprekken zie je veel stuwing. Teveel is overdonderend.

Combineer de drie in je verhaal. Zie de uitwerking op je toehoorders. Pluk de vruchten!

Kijk bijvoorbeeld eens naar het verhaal “Een werkelijk angstig moment”. Kun je de drie dimensies terugvinden?

Reacties

  1. Marcel Harmsen schreef:

    Erik, je bent gezegend met een heldere geest!

  2. Rik schreef:

    Mooi, zo’n analyse. Die kennis geeft je het gevoel van macht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Voorkeuren