De eerste keer

27 maart 2017  |  Categorie: Boeiend spreken

duikplank is herkenbaarHerkenning trekt aandacht

Je publiek heeft alle aandacht voor je als ze iets horen dat over henzelf gaat. Zodra mensen denken “hé, dit gaat over mij” of “verdraaid, dat heb ik ook al eens meegemaakt” worden ze wakker en willen weten waar het verhaal naartoe gaat. Ze worden geactiveerd en denken met je mee. Herkenning werkt als een supermagneet.

Voorbeeldje

Stel, je bent een van de leden van een nieuw projectteam. Je bent naar het zaaltje gekomen waar de projectleider zijn plan van aanpak met jullie gaat bespreken. Bij welke openingszin word je geprikkeld?

  • Hebben jullie allemaal het plan van aanpak gelezen?
  • We gaan met z’n allen een uitdagend project draaien!
  • In dit project gaan we van de hoge duikplank springen. Ik bedoel écht hoog.

Metafoor

Voor mij zou de laatste werken als aandachtstrekker. De duikplank is een metafoor voor iets engs waar moed voor nodig is. Als kind hebben we allemaal dat moment meegemaakt dat je van die hele hoge wilt afspringen. Terwijl je je goed vasthoudt aan de reling en de steile trap omhoog klimt, begint je hart al te kloppen van spanning. Boven houd je je met twee handen vast aan de leuning. Stapje voor stapje ga je naar voren. Je voelt de ruwe zongewarmde plank onder je voeten. En dan houdt drie stappen later de leuning op! Het einde van de plank is nog een meter verder. Minstens. Je ziet hoe gigantisch hoog het is! Je verstand zegt dat er niets kan gebeuren, maar je buik voelt helemaal niet zo. Durf je ’t wel? Teruggaan is geen optie, niet met je vrienden die beneden staan te kijken. Je moét verder…
Als je weer boven water bent gekomen haal je diep adem. En je bent blij en trots op jezelf. Heel trots dat je het tóch hebt gedaan!

Emoties als bindmiddel

Als je dit ooit hebt meegemaakt (en ik vermoed dat dat voor veel van ons geldt) dan kan je die twee gevoelens van angst en trots weer voelen. Twee emoties die veel met mensen doen. Ik vind het prachtig als je emoties in een blauwe zakelijke omgeving tot leven wekt.
Misschien denk je dat emoties en werkvloer niet samengaan, maar dat is een vergissing. We zijn allemaal mensen, en hebben allemaal dingen meegemaakt. Als je over een situatie vertelt waar anderen iets bij voelen, dan ontstaat er iets tussen jullie. Iets gemeenschappelijks komt naar boven. Dat is altijd positief en heeft een krachtige uitwerking.

Emotionele herkenning

Kortom, vertel je publiek iets dat ze a) herkennen en dat een b) emotie losmaakt. Je krijgt dan oprechte en diepe aandacht. Helemaal als je vertelt over je eerste keer…

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum