Hoe trek je z’n aandacht – zelfs als je ceo hijgend naar de fusievergadering stuift
17 september 2019 | Categorie: Boeiend sprekenJe ceo rent van vergadering naar vergadering.
Jij wilt hem wat belangrijks vragen, iets delicaats misschien.
Je begint aan je verhaal, maar na drie zinnen daalt zijn blik af naar z’n mobiel.
Hoe voorkom je dat?
Maak je verhaal belachelijk kort
In mijn trainingen zie ik vaak lange inleidingen. Uitgebreide verhandelingen over het waar en wanneer met zijpaden en al. In een business setting werkt dat niet. Je moet direct de aandacht trekken door het probleem in het verhaal snel duidelijk te maken. Dat betekent dat je inleiding superkort moet zijn. Vertel daarin alleen datgene dat absoluut noodzakelijk is om de rest van het verhaal te begrijpen. Wees daarin zeer kritisch en slik elk overbodig woord en vertragende zin in.
Lange inleidingen zijn fataal
Een deelnemer vertelde laatst een prachtig verhaal over vertrouwen in de organisatie waar hij werkte. Hij wilde hiermee aan potentiële opdrachtgevers laten zien dat hij snel het vertrouwen wint van medewerkers. Dit was zijn inleiding:
Ik was in 2006-2007 op interim basis werkzaam bij een divisie van het Abc-concern te Alkmaar. Dit concern hield zich bezig met het vervaardigen van laminaat; de divisie was Abc Sticking BV en deze bevestigde een afwerklaag op het halffabricaat laminaat. Het concern was een familiebedrijf waarbij verschillende broers en neven inmiddels in het management waren beland van de verschillende ondernemingen. Mijn opdracht was om het bedrijfsresultaat van de divisie en de kwaliteit van het geleverde product te verbeteren. Men had sinds enige tijd een probleem met zeer veel kwaliteitsklachten met als gevolg veel retouren en herstelwerk. Het resultaat van de divisie stond daardoor onder druk. Bij mijn start binnen de divisie werd ik niet bepaald met open armen ontvangen. Pas later begreep ik waarom dat was.
Het verhaal wordt pas interessant bij die laatste zin. Daarmee wek je de nieuwsgierigheid van de luisteraar, die nu wil weten wat er dan precies gebeurde. Maar voordat hij op dat punt komt, is het brein van de luisteraar onnodig vermoeid met een berg details. Zo zijn de exacte namen van de bv niet interessant. En jaartallen en plaatsnamen zijn meestal niet nodig om de boodschap op te pikken. Laat ze weg in de inleiding. Je kunt het altijd nog verderop in het verhaal terloops noemen: ‘Tja, dat wist ik natuurlijk nog niet in 2006….’ Het is cruciaal dat je je publiek binnen 3 zinnen nieuwsgierig maakt! We hebben domweg geen tijd of interesse in saaie details.
De verkorte versie
Goed, laten we eens even flink schrappen in de oorspronkelijke tekst. Dit blijft er dan over:
Twaalf jaar terug werd ik ingehuurd door een bedrijf dat laminaat maakt. Een echt familiebedrijf: het management van de verschillende BV’s bestond uit diverse broers en neven. Het ging erg slecht doordat ze veel retouren en herstelwerk hadden. Mijn opdracht was om de productiekwaliteit te verbeteren. Maar ik werd niet bepaald met open armen ontvangen. Pas later begreep ik waarom…
Of begin gelijk met actie, nog veel beter!
Het is al een stuk beter zo. Toch, je luisteraar heeft meer te doen, dus de kans dat ‘ie in de eerste zinnen afhaakt is nog te groot. Als je dat aanvoelt, probeer dan het volgende. Gooi in de eerste of tweede zin het probleem op tafel. Knallen. Je zult merken dat je luisteraar meer wil horen. Daarom beginnen de films van James Bond ook met een wilde achtervolging met spectaculaire muziek. We zijn direct geboeid en willen weten waar het verhaal over gaat. De inleiding komt pas na de titels en de dansende vrouwen met pistolen. Dat kunnen wij ook in onze verhalen. Zo bijvoorbeeld:
Dit werk is soms verrekte lastig. Bij Abc werd ik al op de eerste dag met de nek aangekeken door de divisiemanager. ‘Dus jij denkt dat je ons gaat helpen? Vergeet het maar, ik heb geen tijd voor je.’ Moet je je voorstellen! Dit was niet zomaar wantrouwen, hij was ronduit vijandig. Pas later begreep ik waarom dat was. De directeur had me ingehuurd om de productiekwaliteit te verbeteren. Het ging erg slecht doordat ze veel retouren en herstelwerk hadden. Abc is een echt familiebedrijf: het management van de verschillende BV’s bestond uit diverse broers en neven. De directeur was de oom van de divisiemanager…
Leer ook aandacht te krijgen!
De opening van je verhaal is enorm belangrijk. Met die eerste zinnen ga je de aandacht krijgen en vasthouden. Als je het goed doet, tenminste. Wat vertel je wel, wat laat je weg? Hoe introduceer je het verhaal in bijvoorbeeld een presentatie? Hoe hou je een worst voor, hoe maak je ze zó nieuwsgierig dat ze alleen nog maar aandacht hebben voor jou en je verhaal? Leer het zelf in 1 dag.