Anders presenteren: 5 tips voor de opening!

1 december 2014  |  Categorie: Boeiend spreken

contact maken met publiek is voorwaarde voor een succesvolle presentatieIn de eerste paar momenten wordt geoordeeld. Het publiek denkt onbewust: ga ik naar hem/haar luisteren, ja of nee?

Een sterke openingszin is essentieel

Jouw eerste zinnen van je presentatie zijn daarom cruciaal. Krijg je contact, of niet? Een paar suggesties voor de opening.

5. Begin nooit over jezelf

“Ik ben vereerd om jullie te mogen vertellen over…” Val je publiek ook niet lastig met fileproblemen waardoor je wat later bent. En maak al helemaal geen reclame, want het gaat niet om jou. Sterker, het publiek is niet in jou geïnteresseerd. Heel misschien in je boodschap.

6. Zet liever je toehoorders centraal

Zorg dat iedereen zich herkent in de eerste zinnen die je uitspreekt. Bijvoorbeeld voor een groep projectleiders: “Het was een fantastisch projectplan, maar ik merkte dat het team het onzin vond.”

7. Maak ze wakker!

Wek de interesse door te beginnen met een humoristische anekdote, een dilemma waaruit de zaal moet kiezen, of een langslepende kwestie waar jij een antwoord op hebt. En als je echt lef hebt, benoem je direct het hete hangijzer waar iedereen omheen draait. Dat zet ze op het puntje van hun stoel.

8. Maak daarbij oogcontact

Echt. Kies elke 5 seconden iemand uit en praat tegen hem/haar. Alsof de rest er niet bij is. Doe alsof je samen aan de keukentafel zit. Dat werkt voor jou ontspannend. En de bofkont voelt zich speciaal.

9. Heb het lef

Dit is een spannende tip om ze vanaf de opening alert te houden: “Ik ga straks drie vragen stellen.” Wijs vervolgens twee mensen in het publiek aan. “Jij krijgt vraag één, jij krijgt vraag twee. En wie de derde vraag krijgt… dat weet ik nog niet.”

Wil je ook weten hoe je de rest van de presentatie boeiend kunt volbrengen? Kijk dan hier voor de workshop Presenteren met Storytelling.

 

Dit is deel 2 uit een serie van drie superkorte artikelen over Anders Presenteren.
Deel 1: “Presenteren. Zo doe je het anders.”
Deel 3: “Anders presenteren: content als warm broodje”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum