Hoe blijf je één team – zelfs als je 2 maanden thuis zit

17 maart 2020  |  Categorie: Effectief samenwerken, Vloeiend veranderen

sociaal-storytelling-collegas
Corona.

Alles is nu anders.
Wat altijd vanzelfsprekend was, is vandaag onzeker.

Ik durf het bijna niet te zeggen

Ik vind het een opwindende tijd. Want als alles anders is, moet je… nee, kun je nu alles anders doen. Het is een tijd van ongekende kansen. Waarin je ander gedrag mag laten zien. Niemand kijkt er van op als je iets doet, dat je nog nooit gedaan hebt. Spannend hoor.

Alexander Klöpping bij Jinek: ‘ga over-communiceren’

Hij heeft gelijk. Bij een live gesprek kun je nog handgebaren maken, een ongelovige blik opzetten of een hand op een schouder leggen. Nu praten we met elkaar via telefoon, e-mail of Whatsapp. Omdat het non-verbale ontbreekt, kan je boodschap gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd.

Zeg daarom veel meer dan je normaal doet. Vertel hoe je je voelt. Vraag tien keer wat de ander ervaart. Geef expliciete complimenten. Laat met woorden horen dat je de ander begrijpt.

Anekdotes zijn belangrijk

Als je thuiswerkt merk je pas hoeveel er eigenlijk op het werk geouwehoerd wordt. Grappen over de manager, het feestje van afgelopen weekend, dat je zo stom was om de parkeergarage in te rijden terwijl je pinpas nog thuis lag. Zulke verhalen zijn de smeerolie van de samenwerking. Vertel elkaar iets uit je persoonlijk leven, en je komt dichter bij elkaar. Want je gaat elkaar steeds meer vertrouwen omdat die persoonlijke anekdotes laten zien wie je echt bent. Meer vertrouwen = beter samenwerken.

Maar hoe dan, als je niet samen op kantoor zit?

Nou, gewoon. Pak elke dag de telefoon en vraag ‘hoe is het?’ Blijf je anekdotes vertellen, zelfs als het stom lijkt om te doen. Zet eens in de groeps-app een opmerking als ‘wie heeft er nog iets smeuïgs meegemaakt?’ Maak een Slack-kanaal Koffiemachine en maak iedereen lid. En geef zelf het goede voorbeeld met een grappige of gênante anekdote.

Anekdote schrijven – hoe maak je ‘m smeuïg?

Natuurlijk moet je ‘m kort houden. Lange teksten zit niemand op te wachten. Verder moet de eerste zin zodanig nieuwsgierig maken dat ze de 2e zin moéten lezen. Waarna ze opnieuw benieuwd zijn naar hoe het verder gaat. Nieuwsgierigheid is de motor van een goed verhaal. Je krijgt dat voor elkaar door je collega direct een probleem voor de voeten te werpen. In die anekdote dan hè?

Workshop Storytelling – nu online en tóch echt

Omdat we aan huis gekluisterd zijn, zijn mijn workshops vanaf nu online te volgen. Niet zo’n saai en langdradig webinar. Nee, dankzij de OnLive-methode is het energiek en contactrijk. Alsof je samen met mij en de andere deelnemers fysiek in een mooi grachtenpand zit. Altijd maximaal 6 deelnemers, zodat je de aandacht krijgt de je verdient.

  • Workshop-traject Storytelling (online)
    In 4 korte sessies beter samenwerken, vloeiend veranderen, strategie echt laten landen. Laat dingen gebeuren door krachtige verhalen boeiend te vertellen.
  • Business Storytelling (online)
    Je leert elkaar beter kennen als je verhalen vertelt. Maar welke dan? En hoe maak je er een spannende story van? Leer het in één uur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum