5 tips om authentiek te presenteren

3 april 2017  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Boeiend spreken

authentiek op het podium

Laatst zag ik er weer eentje. Een spreker die wel heel erg trots was op wat hij had bereikt. Het ene succesverhaal was nog sterker dan het andere en elke zin begon met het woordje “ik”. Met veel kabaal en grote gebaren probeerde hij ons te overtuigen van zijn kwaliteiten.
Het werkte totaal averechts. Binnen een paar minuten was ik afgehaakt omdat ik hem niet geloofde. Niet authentiek.

Authentieke voorbeelden

Als goede spreker wil je je publiek inspireren en meenemen in je boodschap. Alleen als je authentiek bent zal dat lukken. Want ze moeten je natuurlijk wel geloven. Neem nou Jochem van Gelder. In Wie is de Mol mag je nooit het achterste van je tong laten zien, maar Jochem is gewoon zichzelf, eerlijk en zacht. Of Geraldine Kemper die zich niets lijkt aan te trekken van de publieke opinie. Of Engbert Breuker die in interviews, keukentafelgesprekken en op het podium altijd dezelfde man is. Door die openheid, kwetsbaarheid én consistentie weet je wat je aan ze hebt.

Maar ik mag niet kwetsbaar zijn

Maar ja. Daar sta je dan op het podium. Tientallen of honderden ogen zijn op jou gericht. “Nu moet het gebeuren,” zeg je tegen jezelf. Het is belangrijk dat je de zaal meekrijgt. En voor je het doorhebt heb je een masker opgezet. Ze mogen toch zeker niet zien dat je het spannend vindt, twijfels hebt of onzeker bent? Ja hoor, dat mogen ze best zien vind ik.

Tips om authentiek op het podium te zijn

Sterker nog, juist daardoor ben je geloofwaardig. Ze willen geïnspireerd worden door een wijze superman/vrouw, die tegelijkertijd ook maar gewoon mens is. Dat geeft herkenning, en de hoop dat je als een gewoon mens heel wat kan bereiken. Hier volgen een paar tips om op een authentieke manier met je publiek te spreken.

1. Wees overtuigd

Geloof in je boodschap. Je gaat je publiek iets vertellen dat ze beslist moeten horen. Het is een belangrijke boodschap, je hebt er lang over nagedacht, en je bent overtuigd dat dit de goede weg is.
Geloof ook in jezelf. Da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Zelfverzekerdheid groeit gaandeweg het leven en dat geldt ook voor podiumkracht. Veel doen, veel spreken, meters maken. Op den duur heb je telkens minder de goedkeuring van het publiek nodig waardoor je echtheid toeneemt.

2. Heb echt contact

Authentiek spreken betekent ook dat je in contact bent met het publiek. Kijk de mensen diep in de ogen, minstens drie seconden lang. Je bent eigenlijk met een heleboel mensen tegelijkertijd in gesprek. Het is immers geen lezing waarin je voorleest of een performance waarin je toneel speelt, maar een gesprek met de zaal. Stel daarom vragen en betrek ze in je verhaal. Willem de Ridder doet dat heel mooi met een suf zinnetje dat de mensen perfect meeneemt. Hij vertelt bijvoorbeeld over iets dat hem is opgevallen en zegt dan “moet je je voorstellen….(en dan een stilte van 5 seconden)“.

3. Toon je gevoel

Een goede presentatie is als een verhaal: het gaat over feiten, het gaat over gevoel en we zien overduidelijk jouw drijfveer om dit te vertellen. Zie ook de 3 cruciale dimensies van je verhaal. Vertel daarom altijd welk gevoel je erbij hebt. Of nog beter: laat die emotie zien. Niet spelen! Ervaar het gevoel en toon het met je stem, je ogen, je gebaren.

4. Vertel naturel

Als je boodschap voor jezelf klip-en-klaar is, waarom wil je dan 25 powerpoint-dia’s gebruiken? Maak het zo live als mogelijk. Jij bent de verteller en er is in principe geen powerpoint nodig. Hoe “kaler” de setting, hoe meer impact jij als spreker kan hebben. Weet wat je wil zeggen. En zeg dat dan.

5. Geef persoonlijke voorbeelden

Voor mij als storyteller is dit een hele logische. Illustreer je boodschap met korte verhalen en anekdotes uit je eigen leven waarmee je je punt onderstreept. Hoe persoonlijker hoe beter. Daardoor kunnen de luisteraars zich met jou identificeren en neemt je geloofwaardigheid en het vertrouwen in jou zienderogen toe.

Ken jij mensen die voor een publiek heel authentiek zijn? Laat het hieronder weten. Hoe meer inspirerende voorbeelden, hoe beter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum