Afkijken van een boeiende zakelijke spreker
11 september 2018 | Categorie: Boeiend sprekenZakelijk presenteren, en toch inspireren?
Het kan, zo blijkt weer uit dit voorbeeld. Een presentatie over bedrijfscultuur kan saai zijn, maar Carlos Brito (ceo van InBev) houdt een aanstekelijk betoog.
Ik hang aan zijn lippen.
Hoe doet ‘ie dat?
Authentiek en spontaan
Hij doet geen kunstje, maar vertelt heel natuurlijk. Je voelt zijn passie. Je krijgt gemakkelijk mee wat hij belangrijk vindt binnen hun organisatie. Hij weet precies wat hij wil zeggen, zonder dat hij vooraf een tekst heeft uitgeschreven. Zijn gewone taalgebruik, en zijn soms-niet-helemaal-uit-zijn-woorden-komen verraden dat. Het heeft een spontaan karakter, waardoor je gelooft wat hij zegt.
Heldere visie
Belangrijker, hij gelooft het zelf. Brito toont zich een krachtige leider door zijn visie sterk neer te zetten. Hij geeft je simpel 3 succesfactoren: Dream, People en Culture. Dat is gelijk de structuur van zijn talk. Bij Culture bespreekt hij de aspecten die hij het belangrijkste vindt. Zo wil hij geen medewerkers die aan hun CV werken, maar uitsluitend talenten die zich gedragen als mede-eigenaar en zich verbonden voelen. Mocht je willen job-hoppen bij InBev, dan weet je na dit praatje dat dat zinloos is.
Storytelling
Wat ik mooi vind is dat hij zijn punten meer kracht geeft met analogieën (rental car, ex-vriendin), herkenbare persona’s (John & Mary) en verhalen (zie video). Dat zorgt voor de muziek in zijn betoog. Die afwisseling in spanningsboog helpt je om aangehaakt te blijven. Bovendien begrijp je de boodschap beter als je een verhaal hoort waar je iets in herkent of iets bij voelt. Hier zie je overigens dat die verhalen heel kort kunnen zijn: 1 of 2 minuten is al genoeg voor een krachtige uitwerking.
Hier word je blij van: Workshop Presenteren met Storytelling
Tips om zelf inspirerend te presenteren
Vind je dat jouw presentaties een beetje saai zijn? Of merk je dat het publiek gaandeweg afhaakt? Probeer eens de volgende praktische presentatie-tips.
- Voorbereiding: Zoek een kritische sparringpartner en schenk de koffie in. Vertel hem/haar in één zin wat je kernboodschap is – wat is het ene ding dat ze moeten begrijpen en onthouden? En vertel over het waarom daarvan, of de weg er naartoe, of waarom het voor jou zo belangrijk is. Pratenderwijs met je buddy krijg je op een rijtje wat je wel en niet in je presentatie moet vertellen. Zet de structuur voor je talk in steekwoorden op een bierviltje. Da’s de inhoud.
- Nu de muziek. Herinner je een paar gebeurtenissen die als voorbeeld dienen bij sommige steekwoorden. Dat zijn de anekdotes en verhalen die je gaat vertellen in je presentatie. Maak ze nog wel eerst krachtig!
- Oefenen maar. Spreek hardop, met enkel je bierviltje als spiekbriefje. Je merkt wat meer aandacht nodig heeft, of wat te weinig bijdraagt aan je kernboodschap. Oefen net zo lang tot je voelt dat het okee is, en stop dan. Je wilt voorkomen dat je stukken tekst automatisch kunt oplepelen. Het moet immers spontaan blijven.
- Als het zover is, bedenk dan in de coulissen: “ik weet wat ik wil zeggen, en het publiek is gekomen om het te horen.” Het is niet erg als je iets vergeet. Het is zelfs uitstekend als je ter plekke iets nieuws toevoegt. Loop dan naar je plek, wees stil en maak oogcontact. De zaal wordt stil, ze kijken je verwachtingsvol aan. Dat is hét magische moment om te zeggen wat gezegd moet worden.