Storytelling op je werk: de 10 valkuilen

6 februari 2019  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Boeiend spreken, Effectief samenwerken, Vloeiend veranderen

Business Storytelling - de valkuilen“Business Storytelling! Dan heb je impact,” hoorde je ergens. “Veranderen, beïnvloeden, enthousiasmeren, storytelling werkt!”

Maar let op! Er kan veel mis gaan als je op het werk een verhaal vertelt. Voordat je die gewenste impact hebt, doorloopt je publiek een paar stappen. Eerst moeten ze überhaupt een verhaal willen horen. Dan moeten ze geboeid blijven luisteren. Vervolgens moeten ze je geloven om uiteindelijk de boodschap in je verhaal op te pikken en te omarmen. Hier zijn de 10 grote valkuilen waar je gemakkelijk in trapt.

Wat als ze helemaal geen verhaal willen horen?

1. Business Storytelling gebruiken als gimmick

Storytelling is nog steeds trendy. Mooi dat je iets nieuws probeert, maar het is meer dan een trucje. En als je het zo gebruikt, zal het ook als een trucje worden beschouwd. Je wordt pas serieus genomen als je weet waarom en je juist dat ene verhaal vertelt, en als je de link naar je boodschap helder hebt. Je luisteraars voelen dat haarfijn aan.

2. Het verhaal verkeerd inleiden

De meeste collega’s, leidinggevenden en klanten zetten de hakken in het zand als je aankondigt dat je een verhaal gaat vertellen. “Dat doe je thuis maar,” denken ze dan. Of ze roepen: “Maak je punt! Hier heb ik geen tijd voor.” Business Storytelling vergt een aparte manier van beginnen. Hoe? Door ze erin te luizen

Wat als ze geïnteresseerd zijn, maar toch afhaken?

3. Het verhaal is niet boeiend

Iedereen vindt een verhaal saai, als het enkel bestaat uit handelingen: en toen, en toen, en toen. De sleutel van een onweerstaanbaar verhaal is: nieuwsgierigheid. Geef ze daarom een probleem, een kwestie, een worsteling. Mensen willen altijd weten hoe dat wordt opgelost. Hoe gaat hij dat onmogelijke project nog redden? Gaat ze haar baas nu dan eindelijk de waarheid zeggen? Durft de teamleider zijn mensen nóg een keer te vragen om over te werken?
Geef het antwoord op die vraag niet direct, maar laat het probleem op hoog vuur knetteren tot het bijna aanbrandt. Stel de oplossing uit en dik het probleem desnoods nog wat aan. Deze techniek vind je in de literatuur, Goede Tijden Slechte Tijden, de Donald Duck, Discovery uitzendingen, overal waar het publiek moet worden vastgehouden.

4. Er is geen touw aan vast te knopen

Een verhaal zonder structuur is afschuwelijk. Ze moeten het wel kunnen volgen, en de onderdelen moeten logisch aan elkaar hangen. Gebruik bijvoorbeeld de simpele opbouw: situatieschets / probleem / climax / afloop. Of gebruik de Story Spine van Pixar: een makkelijk template. Vul het in en je hebt een verhaal!

5. Je vertelt het te zakelijk

Dit is een grote valkuil. Op het werk zijn we serieus, bespreken we feiten en cijfers en werken we planmatig. We werken met ons hoofd, volgen procedures en blijven binnen de lijntjes. Een verhaal werkt anders. Als je je verhaal vertelt met beleving, met gevoel, dan ga je mensen raken. Net als thuis of bij vrienden. Dan vertel je toch ook met passie en emotie omdat je je ergens druk over maakt? Als je met je verhaal impact wil hebben, doe dan alsof je thuis bent en vertel je verhaal net zo. Leef je in, voel het gevoel en laat het zien. Je leert het in een dag in de Workshop Business Storytelling.

6. Ze herkennen zich er niet in

Vertel je een verhaal over iets waar ze helemaal niets mee hebben? Boeien! En weg zijn ze. Publiek wil zich altijd herkennen in de hoofdpersoon (jij) en zijn (jouw) gevoel, of in de probleemsituatie waarin je verkeerde. Onbewust halen ze er eigen herinneringen bij waardoor het verhaal voor henzelf heel persoonlijk wordt. Zo maak je een diepe verbinding met ze en zullen ze je vertrouwen en je boodschap eerder omarmen.

7. Het duurt te lang

We hebben het allemaal druk. Als je 10 minuten gaat vertellen, worden ze onrustig. Beperk je verhaal daarom tot 3 of 4 minuten. Dat is echt lang genoeg om een aansprekend, herkenbaar en boeiend verhaal te vertellen.

Wat als je alle aandacht hebt, maar ze je niet geloven?

8. Het verhaal is niet geloofwaardig

Ik zeg altijd: overdrijf gerust, maar overdrijf het niet. Je mag het probleem best iets groter maken dan het in het echt was, want dat houdt de aandacht. Maar als je daarin te ver gaat dan geloven ze je niet meer en ben je verder van huis dan ooit.
Beter is het om hier en daar concrete details op te nemen in je verhaal. Niet: ik ging naar de supermarkt, maar: ik ging naar de Albert Heijn. Niet: de vergadering duurde te lang, maar: het werkoverleg in dat muffe zaaltje 1.02 duurde maar liefst twee-en-een-half uur. Dergelijke details maken dat niemand twijfelt aan de echtheid. Maar: de details moeten natuurlijk fact-checkable zijn!

9. Ze geloven JOU niet

Misschien vertel je een verhaal dat niet congruent is met wie jij bent. Dan ben je aan het toneelspelen en word je niet geloofd. Authenticiteit is super belangrijk. Als jij meent wat je vertelt, en gecommitteerd bent aan je boodschap, dan zullen ze je geloven.

Wat als ze je geloven, maar er niks mee doen?

10. Je boodschap komt niet over

Je hebt een boeiend verhaal verteld, ze luisterden aandachtig en waren dol-enthousiast over je verhaal. Maar toch… je boodschap is totaal niet binnengekomen! Ze hebben het niet opgepikt, terwijl dat de reden was om storytelling te gebruiken in the first place.
Conclusie: het was niet het juiste verhaal. Er zijn verschillende manieren om het perfecte verhaal te vinden bij je boodschap. Lees hier nog eens hoe dat in zijn werk gaat.

Stap niet in deze valkuilen!

Ik hoop dat dit je verder helpt als je business storytelling wilt gebruiken in jouw zakelijke omgeving. Wil je een keer sparren met mij? Dat kan. Bel (06-36223055) of mail (erik@storymanagement.nl). Ik help je graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum