5 succesfactoren van business storytelling
5 oktober 2017 | Categorie: Boeiend sprekenVertel je wel eens een anekdote op het werk? Storytelling is effectief in een presentatie of vergadering, mits je een goed verhaal hebt. Bovendien moet het passen bij het doel dat je ermee nastreeft. Zomaar iets uit je mouw schudden kán succesvol zijn, maar als je even iets meer tijd stopt in de voorbereiding gaat het trefzekerder. Gebruik daarom de volgende 5 succesfactoren voor effectieve business storytelling.
1. Als je wilt dat ze naar je verhaal luisteren…
Maak ze dan nieuwsgierig. Hou zaken achter en maak het mysterieus. Je maakt je publiek helemaal gek, want ze willen altijd weten wat er gaande is, hoe het verder gaat en wat de oplossing is van het probleem. Zorg ook dat ze je geloven. Want zodra ze denken “wacht eens even, hier klopt niks van” dan haken ze af. En geef ze iets om van te genieten. Vertel eens iets dat je eigenlijk niet hoort te zeggen. Of voer een bizar personage op. Of maak het onverwacht grappig.
2. Als je wilt dat ze je verhaal kunnen volgen…
Gebruik dan eenvoudige woorden en vermijd vaagtaal. Zeg eens iets als “dat is stom” in plaats van “ik ben het er niet mee eens.” Maak je verhaal als een duidelijke snelweg met weinig afslagen. Geef het een simpele structuur die altijd werkt: situatieschets / probleem / climax / afloop.
3. Als je wilt dat ze je boodschap eruit pikken…
Verstop hem dan niet te diep, het moet geen puzzel worden. Aan de andere kant, je boodschap moet er ook weer niet té dik op liggen want dat voelt te goedkoop. Probeer zelf waar de balans voor jou ligt. Uiteraard wil je weten of ze de betekenis van je verhaal eruit gehaald hebben. De eenvoudigste manier om daarachter te komen is gewoon vragen: “Wat betekent dit verhaal voor jou?” Of anders: “wat zou jij gedaan hebben in deze situatie?” Zo kom je in gesprek over datgene dat je besproken wilt hebben.
Meld je aan voor de workshop Presenteren met Storytelling.
4. Als je wilt dat ze je verhaal doorvertellen…
Hou het verhaal compact, wees spaarzaam met de details en laat het brein van de luisteraar zijn creatieve werk doen. Dat brein gaat automatisch invullen wat niet verteld is en associaties leggen met eigen herinneringen. Daardoor nestelt het verhaal zich in iemands hoofd en wordt het heel makkelijk om het later weer op te halen en door te vertellen. En als het verhaal dan ook nog eens gaat over iets dat fout ging, of heel gênant was, nou… dan wordt doorvertellen wel heel aantrekkelijk.
5. Als je wilt dat ze betrokken raken…
Vertel dan een belevenis wat iets bekends bij ze oproept. Laat ze zich identificeren met de hoofdpersoon (jouzelf bijvoorbeeld) en zorg dat ze zich herkennen in de situatie. Nog beter is dat ze jouw gevoel van dat moment zelf ook wel eens hebben. Die emotionele herkenning maakt dat ze voelen: “hé, hij/zij is net als ik.” Maak je verhalen daarom menselijk en toon je eigen gevoel en maak duidelijk waarom dit verhaal zoveel voor jou betekent. Jullie relatie wordt er sterker van!
(foto: Chris Pennarts, Flickr, CC BY 4.0, ongewijzigd)