Corporate Story: het grote misverstand

19 januari 2016  |  Categorie: Marketing en klantenbinding
Marketing met je ware gezicht. Geen green-washing!

Foto: Ricardo Liberato (Flickr)

Wat is een corporate story?
“Het verhaal van de organisatie,” krijg je als antwoord.

Waarom hebben organisaties tegenwoordig ineens een verhaal? Omdat het hip is. Omdat anderen het ook hebben. Omdat communicatie- en marketingexperts zeggen dat je daarmee je klanten zult binden. En dat betekent natuurlijk kassa.

Laten we eens in de schoenen van een willekeurige consument stappen. De mijne. Wanneer voel ik me verbonden met een organisatie of een merk? Lastige vraag. Ik denk als ze humor hebben. Of zich willen ontworstelen van de massa. En als ze eerlijk en fatsoenlijk zijn. Tja, eigenlijk als ze net zo zijn als ikzelf. Dan wil ik wel vriendjes zijn.

Voorbeeld: de nieuwe corporate story van Defensie. Die kwam vorige week uit en is via social media volop bejubeld… door de mensen die de film maakten. Oordeel zelf.
Wil jij nu vriendjes met ze worden?

Dat is dus het beeld dat je als organisatie moet laten zien. En nu komt de valkuil: dat beeld moet dan niet gecreëerd zijn, maar een waarheidsgetrouwe weergave zijn. Het moet écht zijn. Authentiek zeggen we tegenwoordig. Want zodra die nieuwe vriend anders blijkt te zijn dan op het eerste gezicht, dan haak ik net zo snel weer af.

Een waarheidsgetrouwe weergave. Van de organisatie. De hele organisatie. Van iedereen die in en aan de organisatie werkt, want alle managers en medewerkers zijn samen de club. Hoe jullie met zijn allen werken, wat jullie normen en waarden zijn, jullie gewoontes, jullie leuke én minder leuke eigenschappen. Dat alles tezamen maakt wie jullie zijn. Dat is wat er in een corporate story naar voren moet komen. Dat is wat ik wil zien, en dan weet ik of ik vriendjes wil zijn.

Laat dat in een serie verhalen zien. Gebeurtenissen op de zaak. Citaten van medewerkers. Visies van de top. Beperkt je daarbij niet tot één corporate story, want het is niet te doen om in één verhaal je hele gezicht te laten zien. Maak daarom meerdere kleintjes, die opgeteld een waarheidsgetrouwe weergave bieden.

Als professional storyteller vind ik het fantastisch om die verhalen met jullie op te tekenen. Sterke en indrukwekkende verhalen. Interesse? Gewoon even bellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum