De toegevoegde waarde van Storytelling in organisaties – deel 2
5 augustus 2013 | Categorie: Authentiek leiderschap, Trots en bedrijfscultuur“Wat leuk voor je”, zei ik. “Vindt hij jou ook leuk?”
“Dat weet ik eigenlijk niet”, antwoordde ze.
“Oh?”, vroeg ik.
“Ik heb hem niet gevraagd om verkering te hebben natuurlijk.” Ze keek naar de hagelslag. En toen dwingend naar mij: “En jij mag niks tegen hem zeggen!”
“Nee, natuurlijk niet, dat zal ik niet doen. Maar als je verkering wilt hebben, zul je dat toch beiden goed moeten vinden.”, zei ik.
Ze stopte even met kauwen en nam een slok van haar melk. Toen vroeg ze: “maar ik kan hem toch niet zomaar vragen?”.
“Waarom niet?”, antwoordde ik.
“Daarom niet.”, zei ze.
Deze anekdote hoorde ik van een klant van mij. Als je zo’n waar gebeurd verhaaltje vertelt aan je medewerkers, dan bereik je heel wat:
1. Het is persoonlijk
Je laat zien dat ook jij gewoon met je dochter aan tafel zit. Met hagelslag. En gewone alledaagse gesprekjes voert. Je medewerkers zien dat je niet alleen manager bent, maar ook gewoon mens. Dat versterkt de band tussen jullie en het vertrouwen in jou.
2. Er zit een boodschap in.
Je bent pas partner van elkaar als dat over en weer is uitgesproken. Zoiets kun je niet eenzijdig afkondigen. Deze betekenis zou je met argumenten kunnen overbrengen, maar via dit verhaaltje landt het beter en wordt het gemakkelijk onthouden.
3. Je geeft een waarde door
Jij bent integer. Geheimen zijn bij jou veilig. Als je dat van jezelf zou zeggen, ben je niet echt geloofwaardig. Een verhaal waaruit dit blijkt is daarentegen wél overtuigend.
Dit was het tweede deel uit een serie van 4 blogs. Lees ook de andere delen:
Deel 1 – Storytelling als communciatiemiddel
Deel 3 – Dit zijn de effecten van storytelling
Deel 4 – Dit bereik je met storytelling