De toegevoegde waarde van Storytelling in organisaties – deel 3

13 augustus 2013  |  Categorie: Trots en bedrijfscultuur

feiten en cijfers overtuigen niet; verhalen hebben meer succesLeuk hoor, zo’n verhaal van je dochtertje. Maar wat kun je daar op het werk nu mee?

Erg veel. Het draait immers altijd om communicatie. Je resultaat wordt grotendeels bepaald door de manier waarop je het brengt. De succesvolle leider weet dat. Je kunt medewerkers op een gemakkelijke en leuke manier motiveren, betrekken in de verandering, of aanzetten tot actie. Gewoon door af en toe een verhaal te vertellen. Dit komt door de volgende effecten van verhalen:

  • Het is boeiend waardoor je de aandacht krijgt en vasthoudt.
  • Het is begrijpelijk door de concreetheid en herkenbaarheid.
  • Het is verbindend door de persoonlijke kleur.
  • Het raakt doordat het emoties losmaakt.
  • Het zet aan tot reflectie door associaties met eerdere eigen ervaringen.
  • Het wordt doorverteld omdat het zo makkelijk wordt onthouden.

Elke keer als ik een verhaal vertel, zie ik hoe erop gereageerd wordt. Het werkt echt. Probeer het zelf ook eens. Al is het maar een simpele anekdote die je tijdens je presentatie vertelt. Of in een gesprek met je klant of medewerker. Merk het verschil!

Dit was het derde deel uit een serie van 4 blogs. Lees ook de andere delen:
Deel 1 – Storytelling als communciatiemiddel
Deel 2 – Storytelling om je boodschap over te brengen
Deel 4 – Dit bereik je met storytelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum