De toegevoegde waarde van Storytelling in organisaties – deel 4

19 augustus 2013  |  Categorie: Trots en bedrijfscultuur

De laatste aflevering in deze miniserie. Wanneer gebruik je dan verhalen in de organisatie? En vooral: wat krijg je ervoor terug? Een aantal belangrijke mogelijkheden op een rij.

personal story, waargebeurd1. Vertel over persoonlijke gebeurtenissen

In vergaderingen, kick-offs, presentaties, etc. Waargebeurde situaties die voor anderen herkenbaar zijn. Daardoor wordt wordt je als leider eerder erkend, het vertrouwen wordt groter en je weet mensen te inspireren. Uiteindelijk krijg je hard werkende medewerkers, blije klanten door blije medewerkers en een efficiëntere bedrijfsvoering.

maak het concreet en eenvoudig in een story2. Verpak je boodschap in een verhaal.

Zo maak je complexe dingen concreet en eenvoudig. Omdat onze hersenen zo ontvankelijk zijn voor verhalen, wordt je boodschap sneller aangenomen. Maak er een humoristisch of opmerkelijk verhaal van en het wordt snel doorverteld. Wat krijg je? Enthousiaste mensen die zonder gedoe in beweging komen. Je krijgt het gedaan!

collectiviteit en wat bindt, grootste gemene deler3. Vind het gezamenlijke verhaal van je team.

Wat is de plakfactor? Het collectieve zorgt voor saamhorigheid en samenwerking met plezier. Het bestaansrecht en de doelen van het team worden voor ieder helder tijdens het vormen van een teamverhaal. Dat leidt tot spontane innovatie, effectievere medewerkers en efficiëntere werkprocessen.

corporate story4. Benoem de identiteit en kernwaarden van de organisatie

En draag het uit. Die ongrijpbare bedrijfscultuur wordt tastbaar door voorbeeldverhalen. Mensen raken trots en gedreven waardoor bij de klanten een authentiek en consistent beeld ontstaat van je bedrijf. Het is heerlijk om bij deze organisatie te werken. Het resultaat is minder ziekte, minder verloop, lagere wervingskosten en natuurlijk loyale klanten.

Er valt zoveel over te vertellen dat zo’n 20secondenblog veel te kort is! Wil je meer weten? Kijk bij de mogelijkheden voor trainingen, workshops en coaching op mijn website. Of bel me voor een vrijblijvende afspraak. Ik luister graag naar je verhaal.

Dit was het laatste deel uit een serie van 4 blogs. Lees ook de andere delen:
Deel 1 – Storytelling als communciatiemiddel
Deel 2 – Storytelling om je boodschap over te brengen
Deel 3 – Dit zijn de effecten van storyttelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum