Deze presentatie liep voor geen meter

2 juli 2014  |  Categorie: Boeiend spreken

Als je een presentatie geeft, ken dan je publiek. Weet wat ze zoeken. Breng het verhaal dat bij ze past. Vertel waarom jouw lezing relevant voor ze is.Gisteren gaf ik een presentatie aan een grote groep salesmanagers. Ze waren al eerder in hun Leaders Academy met storytelling in de weer geweest, dus ik nam aan dat ze al pro-verhalen waren. Niet echt, zo bleek. En dat pakte helemaal verkeerd uit.

I am missing the relevance

De zaal kwam moeilijk op gang en reageerde nauwelijks op de interactie die ik opzocht. Op de een of andere manier wou het maar niet lukken, en ik kreeg er niet de vinger achter. Totdat ik het antwoord kreeg uit de zaal: “I am missing the relevance here”. Au! Dat probeerde ik natuurlijk alsnog uit te leggen, maar het kwaad was al geschied. Als zo’n opmerking na 40 minuten komt, is er toch echt iets heel erg mis gegaan!

Daarom eerst: waarom is dit voor jou interessant?

Vandaag had ik de tweede groep. Dit keer in België. Met de organisatie besloten we om de pauze weg te laten en het geheel wat in te korten tot een dynamisch uur. Dit keer begon ik te vertellen waarom zij als verkopers er slim aan doen om gebruik te maken van het instrument Storytelling. Dat het bij storytelling draait om authenticiteit, jezelf zijn, verbinding maken en vertrouwen opbouwen. Belangrijke factoren om de opdracht binnen te halen, “to close the deal”. Pas daarna ging ik verder met de rest van mijn presentatie over het vinden en vertellen van je verhaal. Die aanpak werkte enorm goed: nieuwsgierige gezichten, gezonde interactie en een uiterst vrolijke sfeer.

Geleerd cliché: vertel allereerst waarom deze presentatie voor hen van belang is.
Gemaakte fout: dit wist ik allang…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum