Een goed verhaal verkoopt als een tierelier

19 november 2012  |  Categorie: Marketing en klantenbinding

Verlangen naar de zeeAls manager of directeur heb je goed bedacht wat je wilt bereiken en hoe dat moet gebeuren. Nu de medewerkers nog meekrijgen. Moet lukken, want je hebt het perfect voorbereid. Maar dan… Dan komen de kritische vragen en de fronzen. Je merkt dat ze niet willen. Wat nu?

Wel, vertel een verhaal!

Mensen overtuigen en enthousiast maken begint bij een geweldig idee of product. Toch blijkt dat vaak onvoldoende te zijn. Dat komt doordat het gedrag van mensen niet door feiten, maar door gevoelens wordt gestuurd. Het cliché “geef de mensen geen gereedschap om een schip te bouwen, maar laat ze verlangen naar de zee” is er niet voor niets. Want het draait om emotie.

Vertel daarom iets persoonlijks, iets waarin anderen zich kunnen herkennen. Laat zien dat je een mens bent van vlees en bloed. Je zult merken dat er een andere sfeer ontstaat, waardoor men ineens zeer bereid is met je mee te varen.

Wat is een goed verhaal, en hoe vertel je dat? In welke situaties? En… kan jij dat ook? Ja hoor: dat kan jij ook! Daar zijn hele goede trainingen voor.

Reacties

  1. blank Dwight schreef:

    Hallo,

    emoties tonen is een goed element om ervoor te zorgen dat je collega’s, maar ook klanten zien dat je ook ‘maar’ een mens bent en gevoelig voor uitspraken en gedrag van anderen. Echter kan dat ook weer naar een extreem toegaan waarin mensen met hun ‘emoties-te-koop’ lopen. Dat wordt over het algemeen als erg vervelend ervaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum