Een miniverhaal – 5 zinnen is genoeg

7 augustus 2020  |  Categorie: Marketing en klantenbinding, Verhalen maken

mooie verhalen kunnen kort zijn - slechts een paar zinnen is al effectief

Nog zeven overhemden, vijf zomerbloesjes en drie spijkerbroeken te gaan. Ik sta verdorie al een uur te strijken.
“Mam, waar ben je?”
“Ja, hier, in de woonkamer. Wat is er?”
“Emma en ik gaan even lunchen in de stad.”
“Oh Emma, hallo.” Ik zet het stomende strijkijzer neer en veeg het zweet van mijn voorhoofd. “Heeft jouw moeder ook zo’n hekel aan strijken?”
Het antwoord was verbluffend. Ik was er gewoon stil van. Ze zei: “Wij hebben daar iemand voor.”

Wij hebben daar iemand voor. Dat zou ik ook wel willen. Wat zou dat heerlijk zijn als wij ook iemand hadden die al die vervelende klusjes hier zou doen. Dan had ik óók tijd om in de stad te lunchen. Mensen te spreken die ik al veel te lang niet meer gezien heb. Meer aandacht aan mijn zaak besteden. En het stomme is: ik ben niet eens goed in strijken. Waarom doe ik het nog zelf?

Dat is een vraag die we onszelf veel te weinig stellen. Waarom doen we sommige dingen nog zelf? Bloggen bijvoorbeeld. Het kost je heel veel tijd om het goed te doen. Misschien vind je het niet eens leuk. Elke keer weer bedenken: waarover dan? En dan na úren zwoegen zie je dat er niet meer dan 20 views zijn geweest. En niemand die erop reageert. Waarom doe je het nog zelf? Wat als jij ook kon zeggen: daar heb ik iemand voor?

Ook een miniverhaal is krachtig

Dit superkorte verhaaltje schreef ik samen met een ghost-blogger, die meer met storytelling wilde doen. Zo zie je maar dat een verhaal niet lang hoeft te zijn om beelden op te roepen. Zo’n herkenbaar beeld zet mensen aan het aan denken. Het is een ontspannen manier om je boodschap te brengen, zonder te pushen. Probeer het zelf ook eens, en je zult zien dat er ineens heel anders naar je geluisterd wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum