Emotion is the fast lane to the brain

11 maart 2013  |  Categorie: Boeiend spreken

Storyteller Doug Stevenson in een workshop voor sprekers, coaches en verhalenvertellers, ingehuurd door PSA Holland.“Tell us about one of your most embarrassing moments”, zei hij. De meeste deelnemers hadden binnen een paar tellen iets te pakken en begonnen in tweetallen uit te wisselen. Een mooie manier om een groep kennis te laten maken én iets te leren over storytelling. Dat had Doug Stevenson, Amerikaanse spreker en bedenker van Story Theater Method aardig bedacht.

Storytelling + Presenteren + Acteren

We hingen met 14 sprekers, coaches en verhalenvertellers aan zijn lippen. Hij vertelde over de combinatie van presenteren, theater en verhalenvertellen. Dé manier om je boodschap over te brengen, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Niet door je content veilig met een bullet-ppt te presenteren (“Safe is a Very Dangerous Place To Be”). Maar door er een verhaal van te maken en delen daarvan te spelen. Als een acteur. En door dialogen te gebruiken.

Emoties maken impact

En door je emoties te laten zien die je dan opwekt bij het publiek. Dát zorgt voor verbinding. Omdat je rechtstreeks in het gevoelsdeel van de hersenen binnenkomt waar gedrag wordt bepaald.

Stop Content Coma

Een ander punt dat Doug aanhaalde: de zaal spiegelt de energie van de spreker. Als je je briljante content rustig vertelt, loop je grote kans op “content coma”. Oftewel: een slapende zaal. Pomp je daarentegen je eigen energie op, en zet je je lichaam letterlijk in beweging en dan straal je het uit. Het publiek pikt dit onmiddellijk op.

Wees verrassend

Als je ook nog eens onvoorspelbaar bent dan zullen mensen je verhaal na lange tijd nog herinneren. En daarmee je boodschap.

Mijn gênante verhaal

Ik vond het een prikkelende en leerzame workshopdag, waarop nog veel meer aan de orde kwam.
En eh, mijn gênante moment? Ehm, tja, dat is niet iets voor het internet geloof ik. Laten we elkaar binnenkort persoonlijk spreken, dan wil ik het wel vertellen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum