De verbeterde spreek-formule van Einstein
27 juni 2016 | Categorie: Boeiend spreken“Wat doe ik verkeerd?” vraag je jezelf als je teleurgesteld afdruipt na je mislukte presentatie. “Wat is de succes-formule?”
Misschien heb je je teveel bezig gehouden met de powerpoint-presentatie. Uren naar grappige foto’s gezocht. Alle mogelijke dia-overgangen uitgeprobeerd. Of je tekst tot in het oneindige gerepeteerd. Met als gevolg dat je publiek nauwelijks reageert, massaal afleiding zoekt op hun mobieltje en na afloop een plichtmatig applausje geeft. Herkenbaar? Probeer het dan eens met de gecorrigeerde formule van Einstein.
De formule van de succesvolle presentatie
Einstein was op de goede weg, maar miste toch een essentiële factor in zijn formule. Er zijn namelijk drie c’s nodig… Drie factoren die ervoor zorgen dat het publiek joelend op de banken staat. Dit zijn ze:
Connection
Soms is er een fatale afstand, onbegrip of mismatch tussen spreker en publiek. Zorg er daarom altijd voor dat je het publiek aanvoelt. Weet wat ze meemaken, waarom ze zijn gekomen, wat ze willen weten. Maar ook wat er bij hen speelt, waar ze vandaan komen, wat hun angsten en verlangens zijn.
Heb interesse. Stel vragen. Kijk ze in de ogen, minstens 3 tellen. Zoals je ook je moeder of een vriend aankijkt als je in gesprek bent. Want dat is precies wat een goede spreker doet. Een goede spreker spreekt niet, een goede spreker is in gesprek.
Content
Je boodschap moet verrekte interessant zijn. Zodat ze denken: “Wow, dit is precies wat ik nodig heb, wat ik zocht, wat nog ontbrak.” Je geeft een logische verklaring voor problemen in hun werk, en je hebt slimme tips of heldere inzichten waarmee ze zelf verder kunnen. Of je laat ze nadenken over hun situatie, en dat met de zaal delen waardoor de kennis voor iedereen beschikbaar komt. Hoe dan ook, wat je vertelt doet ertoe. Ze komen verder met de nieuwe inzichten.
Commitment
Je bent daar zelf hartstikke enthousiast over. Je vindt dat iedereen dit moet weten. Mensen laten kansen liggen en dat moet veranderen. Nu direct. Jouw gedrevenheid met je onderwerp is overduidelijk zichtbaar en voelbaar in de zaal. En daarmee breng je je content pas echt over. Jouw passie en commitment zijn besmettelijk.
Vermenigvuldig met: Mastery
Je moet de drie factoren Connection, Content én Commitment voor de volle 100% in je hebben. Dat betekent dat je het op en top moet beheersen. Dat lukt alleen door het veel te DOEN. Pak elke spreekgelegenheid met beide handen aan. Maak duizenden spreekmeters. En ja, daarbij val je soms op je neus. Dat hoort erbij, gewoon opstaan en doorgaan. Leer van de onvermijdelijke fouten en verbeter jezelf.
Uitkomst is: Energy
Dit is het resultaat als je de formule toepast. Energie in jezelf, en daardoor energie in de zaal. Als de mensen jouw inspiratie voelen, zien en horen dan worden ze erdoor besmet. Dan raak je ze met je drive. Met je overtuiging. Alsof je uitschreeuwt: “Dit moeten jullie horen!” Je boodschap snijdt hout, past bij hun belevingswereld, en ze hebben er echt iets aan. Maar bovenal heb je echt contact met ze. Ze voelen zich gezien en gehoord.
Welke van de factoren is nu het belangrijkste?
Geen. Ze zijn alle drie essentieel. Als je eentje weglaat zal het succes minder zijn. Samen versterken ze je performance en krijg je publiek dat geïnspireerd en met nieuw elan de zaal verlaat. En dat is precies wat je wilt. Ja toch?