Framing als positieve teambuilding
8 juli 2017 | Categorie: Effectief samenwerkenIk had altijd een negatieve smaak bij framing. Dat doen mensen die je ergens van willen overtuigen, maar daarbij niet de hele waarheid vertellen. Je hoort alleen de dingen die ervoor zorgen dat je denkt: “ja, daar zit wat in!”. Alles wat je op andere gedachten kan brengen wordt weggelaten. Buiten beeld gehouden. Buiten het frame.
Misleiding door weglaten
Minister Kamp deed dat bijvoorbeeld toen hij trots vertelde dat hij de gaswinning flink naar beneden had gebracht. In het grafiekje dat hij toonde zag je het gasvolume in het laatste jaar inderdaad hard zakken. Er ontbraken echter de jaren ervóór waarin de gaswinning juist enorm was opgeschroefd. Als je het volledige plaatje ziet, trek je een andere conclusie dan wat zijn bedoeling is. Ik vind dat niet okee, je houdt de mensen voor de gek.
Creatieve woordkeus
Er is gelukkig nog een tweede manier van framing, eentje waar ik wél blij van word. Dat heeft met woordkeus te maken. Neem nou de term Plofkip, verzonnen door stichting Wakker Dier om de grootschalige bio-industrie aan de kaak te stellen. Diezelfde industrie kwam met een ander woord: Bofkip, want, zo zeiden ze, de kippen in Nederland boffen maar dat ze zo goed behandeld worden in vergelijking met andere landen. Creatief gevonden, toch? Nog zo’n leuke: de VVD heeft het over hypotheekrenteaftrek, de SP noemt dat villasubsidie.
Positieve associaties
Woorden roepen associaties op. Wees je er van bewust dat de woorden die jij in jouw presentatie of verhaal gebruikt ook beelden oproepen. Denk eens na of je wel de gangbare woorden wilt gebruiken. Kijk naar jullie termen en verzin creatieve alternatieven. Zoiets wellicht:
- Houd geen Meetings maar kom bij elkaar voor een Ontmoeting
- Stop met Persoonlijke Ontwikkelingsplannen, en stimuleer een BloeiPlan (afko: BeePee-tje)
- Functioneringsgesprekken zijn achterhaald; jullie houden een Jaarlijks Smulmomentje (wel even gevulde koeken meebrengen)
Framing met je team… doen!
Weet je wat? Roep je team bij elkaar voor een ontmoeting. Zet samen alle jargon en standaardwoorden op een rijtje. Ga vervolgens voorbeelden verzamelen, en luister naar elkaars verhalen bij die woorden. Hoe gaat het in de praktijk? Wat betekent een POP eigenlijk voor je? Hoe beleef je een functioneringsgesprek? Zoek naar de echte betekenis voor jullie en bedenk nieuwe woorden in een creatieve sessie. Het is geweldig leuk, inspirerend, en de aller-goedkoopste en effectiefste teambuildingsactiviteit, eh… collegiale verwekking, eh… partnersmederij, eh… nou-dat-dus, die je ooit hebt georganiseerd!