Help! Ik wil ze overtuigen, maar ik weet geen verhaal
17 oktober 2023 | Categorie: Authentiek leiderschap, Effectief samenwerken, Persoonlijke verhalen, Vloeiend veranderen‘De deadline komt steeds dichterbij. Als we zo doorgaan, gaan we ‘m nooit halen!’
De projectmanager kijkt naar jou, alsof het jouw schuld is.
‘Klopt’, zegt een van de engineers. ‘We hadden module 56 nooit moeten toevoegen aan het project. Dat was te complex.’
Anderen in de vergadering knikken en kijken ook naar jou. Het was immers jouw idee. Jij hebt ze toen verteld dat het zonder die module geen zin heeft. Vijf maanden geleden heb je ze met moeite overtuigd, en nu haken ze alsnog af.
Je moet iets zeggen om ze weer aan boord te krijgen. Maar wat?
De ratio werkt niet altijd
Als je argumenten het niet meer doen, gooi het dan over een andere boeg. Vertel een persoonlijk en waargebeurd verhaal om je weer met de mensen te verbinden en ze te overtuigen van je idee. Hoe rationeel en feitelijk je gesprekspartners ook overkomen, een verhaal raakt andere snaren. Ook bij hen.
Maar wat als je geen verhaal weet?
Storytelling kan in de praktijk lastig zijn, want waar vind je een goed verhaal? Om daar achter te komen kun je verschillende zoekstrategieën toepassen. Daarmee kom je beslist op een passende story. Tenminste, als je op tijd begint: minstens een paar dagen vóór die vergadering. In dit voorbeeld ben je daarvoor te laat, je moet nu direct iets vertellen. Je moet on the spot een verhaal bedenken. En dat is hele andere koek!
Zo vind je bliksemsnel een goed verhaal
Gelukkig heb ik een manier voor je om binnen twee minuten een effectieve story te vertellen. Eentje die een duidelijke link heeft met het onderwerp en precies dát zegt wat er volgens jou gezegd moet worden. Zonder dat je dat letterlijk hoeft te zeggen!
1. Neem afstand
Zeg een minuut lang niets. Observeer wat er gebeurt. Kijk naar lichaamstaal en hoor individuele woorden. Laat het binnenkomen door uit de discussie te stappen. Zweeef in gedachten boven de tafel en bekijk jullie van een afstandje.
2. Waar doet het zeer?
Vraag jezelf af: waar gaat dit allemaal over? Wat is ons issue hier? Hebben we een inhoudelijk probleem? Of zit het ‘m in de manier van communiceren, in lastige relaties, in ons proces? Wat is hier nu écht aan de hand? Wat is de essentie hier? En wat kan volgens mij de oplossing zijn?
Neem even de tijd om dit te laten inwerken. Zo ‘programmeer’ je je brein om zometeen een bepaalde kant op te gaan. In de volgende stap gaat dat onbewuste deel van je op zoek naar een verhaal.
3. Laat het binnenkomen
Kijk naar buiten. Of staar naar de tafel. Richt je blik naar binnen. Denk aan gisteren. Welke beelden komen bij je naar boven? Waar moet je willekeurig aan denken? Ruik je ineens die saaie groentesoep die je als kind elke zondag voorgeschoteld kreeg bij je oma, en waar je nu nog steeds een bloedhekel aan hebt? Of zie je die oude vrouw met rollator weer naast je zitten bij Hans Anders? Laat elke herinnering toe. Alles is goed. Want waar je nu aan denkt, is bruikbaar. Ik weet, het klinkt idioot. Toch is het waar.
4. Vertel je verhaal
Wacht een goed moment af, en zeg dan: ‘Weet je waar me dit alles aan doet denken?’ Vertel vervolgens de herinnering. Ook al denk je zelf: wat heeft dit nu met ons issue te maken? Gewoon je verhaal vertellen. Doe dat vooral met beleving. Ga terug naar het moment van die groentesoep of de rollator en zorg dat de anderen het ook voelen.
5. Maak je punt
Nu kunnen er twee dingen gebeuren: je ziet het licht of het blijft donker.
Hoera, je ziet het licht!
Terwijl je je herinnering vertelt, begrijp je ineens wat dit verhaal met jullie issue te maken heeft. ‘Ja, natuurlijk!’ denk je dan. Die rollator wil je natuurlijk niet. Je wilt zelf kunnen lopen. Maar het is even niet anders. Uiteindelijk helpt het je wel, want je komt waar je wilt zijn. Zo is het ook met ons project. Dat nieuwe systeem gaat er komen, inclusief module 56. Inderdaad, niet voor de deadline. Maar hoe erg is dat nu echt? We zijn wat later dan gepland, so what? Het systeem komt er, de efficiency van ons proces wordt groter. Kortom: einddoel gehaald. Dáár ging het om.
Verdorie, het blijft donker…
Evengoed kan het gebeuren dat je tijdens het vertellen van je verhaal geen idee hebt waarom je dit vertelt. Wat heeft die verdraaide groentesoep van oma met jullie te maken? Toch is die herinnering niet zomaar naar boven gekomen, je brein is slimmer dan je denkt! Vraag het maar aan de anderen: ‘Waarom denk je dat ik dit verhaal vertel? Wat heeft dit met ons te maken?’ Tien tegen één dat je een bevredigend antwoord krijgt.
En wat als dat niet gebeurt? Ik zou dan olijk zeggen: ‘Ik heb ook geen idee waarom ik dit nu vertel. Het kwam zomaar bij me naar boven. Het heeft ons tenminste even uit de discussie getrokken. Want waar gaat ons probleem nu écht over? Ik denk dat we…’ En dan inhoudelijk m’n voorstel vertellen.
Aan de slag!
Laat je verhaal voor je werken, zelfs wanneer je denkt dat je er geen hebt. Het zijn deze kleine verhalen die een groot verschil maken in hoe we begrepen worden. Dus, neem de uitdaging aan, experimenteer en zie hoe je impact groeit. Eén verhaal per keer. Of volg eerst een storytelling-workshop.