Hoe ik mezelf in de problemen blufte

20 januari 2020  |  Categorie: Marketing en klantenbinding

beste boek over content management en storytelling is ontstaan door bluf

Soms werk ik mezelf in de nesten

Zo vroeg een grote klant in België om een lezing te geven over storytelling. En of ik daarnaast iets had om uit te delen aan het publiek. Tja, eh… Ik vroeg twee Vlaamse sprekersvrienden om advies. “Hou het betaalbaar, in Vlaanderen is men meer op de centen dan in Nederland,” raadden ze me aan. Goed, ik beloofde de klant een prachtig boek om uit te delen. Maar ze konden natuurlijk ook voor de goedkopere hand-out gaan.
Een paar dagen later ging de telefoon: “we willen graag het boek.”

Paniek! Er was helemaal geen boek!

“Geen probleem hoor, tot over zeven weken.” Ik legde de telefoon neer en schoot mezelf voor de kop. Ik kon toch moeilijk zeggen dat er geen boek is. Wat heb ik gedáán? Na een half uurtje waren mijn ademhaling en hartslag weer rustig, zodat ik kon nadenken. Hoe doe je dat, een boek schrijven? Eerst maar eens een uitgever bellen. “Zeven weken? Nee meneer, zoiets kost minstens een half jaar.” Au! Nou ja, als het niet linksom kan, dan moet het maar rechtsom. Dan doe ik het toch zelf?
Ik maakte m’n agenda helemaal leeg, zocht een vormgever, redacteuren en een drukker, en begon te schrijven. Wekenlang was het schrijven, schrijven, schrijven. Al mijn aantekeningen van jaren ervaring met storytelling verwerkte ik met vallen en opstaan tot een praktisch boek: Storytelling in drie bedrijven. Drie dagen voordat ik naar Antwerpen moest had ik de boeken in huis. Pfff. Dat was 2013.

Op nummer 1 van de boekenlijst

Vandaag viel mijn oog – stom toeval – op de website Veldmerk. Er stond een lijstje van goede boeken over content marketing. Knap trots dat ik bovenaan sta. Wow. Dit schrijft de auteur:
“De essentie van content marketing is storytelling. Daarom staat dit boek bovenaan mijn lijstje. Erik Mathlener legt op een praktische manier uit hoe je storytelling kunt inzetten om je bedrijf succesvoller te maken. Bijvoorbeeld hoe je klanten raakt met je boodschap en hoe je een publiek boeit met een (commercieel) inspirerend verhaal.”

Beloof iets dat je (nog) niet kunt

Het schrijven was een heerlijk proces, ondanks de enorme tijdsdruk. Doordat ik blufte, stelde ik mezelf voor een uitdaging. Een mooie les. Je kunt alle dagen doen waar je goed in bent, maar ik heb geleerd dat je nieuwe kwaliteiten in jezelf ontdekt als je eens iets nieuws belooft. Iets waarvan je niet vooraf weet of je het wel kunt waarmaken. Hoe dat avontuur ook afloopt, je houdt er tenminste een sterk verhaal aan over.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum