Houdt de NS van haar klanten?

16 april 2012  |  Categorie: Marketing en klantenbinding

Klik voor een leesbaar exemplaar

In de trein viel mijn oog op dit bordje. Het begint prima: Welkom bij NS. Fijn zo. Maar dan lees ik het woord “huisregels”. Brrr. Ze zijn bedoeld om het “voor iedereen zo aangenaam mogelijk” te maken, zo lees ik. Aha, de huisregels zijn natuurlijk voor anderen bedoeld. Gelukkig.

Toch, al die regels… Er spreekt niet veel liefde uit. Het lijkt alsof de reiziger gedoogd wordt. En als je de tekst écht gaat lezen, dan voelt het eerder schools dan gastvrij. Dat kan ook anders:

Vergeten in te checken? Dat kan gebeuren. Onze maitre d’trein helpt u graag met onze mobiele OV-chippaal. Vraag hem of haar ook gerust om een koptelefoontje als u ongestoord muziek wilt luisteren. Verder is elk treinstel uitgerust met een speciale geluidsgeïsoleerde ruimte waar u rustig kunt bellen of werken op een van de gratis internetpunten. Uiteraard met een overheerlijk kopje verse Italiaanse koffie. Voor al uw overige wensen kunt u altijd terecht bij alle treinbedienden. NS. Gastvrij Reizen.

Reacties

  1. brenda de Zwaan schreef:

    Nou, ik zou als ik de NS was deze bovenstaande tekst copy-pasten en gebruiken! Denk dat er positiever op gereageerd wordt dan op de zaken die NIET mogen.. Als de toegevoegde waarde in de extra oordopjes of aanbeveling voor de koffie ook nog omgezet kan worden in extra omzet voor de NS, dan kunnen de treinkaartjes ook weer naar beneden! Win-Win…

  2. Rob B schreef:

    Tja, als je je klanten toespreekt als een groep 5-jarigen, dan krijg je waarschijnlijk ook het gedrag van 5-jarigen terug. Dat weet iedere ouder met kinderen, toch? Het concept klant is de NS totaal vreemd, dat is wel weer duidelijk. We kunnen het die communicatie pipo die dit proza heeft opgesteld, nauwelijks kwalijk nemen.

  3. Rik Carton schreef:

    Heel mooi!

    En “gedoogd” is inderdaad het woord waarnaar ik op zoek was voor dit soort bordjes.

Laat een reactie achter en start een discussie!

Privacy Voorkeuren