Inspirerend presenteren: wat is je boodschap?

2 december 2013  |  Categorie: Boeiend spreken

presenteren kernboodschapGeef je binnenkort een zakelijke presentatie? Pas dan op voor de valkuil om veel te vertellen. Beperk je tot datgene dat noodzakelijk is om je doel te halen. Hou je in, en laat alles draaien om één punt: jouw boodschap. Dát is het enige dat telt. Natuurlijk, je mag hier en daar wat afleiding geven, als je maar weer snel terug komt bij jouw thema.

Maar, wat IS je boodschap eigenlijk? Wat wil je de mensen meegeven? Wat moeten ze later zeggen als iemand ze vraagt waar je presentatie over ging?

Het helpt als je dat kan samenvatten in één zin. Laten we zeggen van maximaal 140 tekens, dat zal nog een handige grens blijken. Ook hierbij geldt: gebruik je zin als middel om te controleren of je je nog steeds bij de kern houdt.

In een van mijn trainingen hoorde ik een mooie voorbeeld: “datakwaliteit is ieders verantwoordelijkheid”. Dat rijmt ook nog eens. Als je het als een mantra regelmatig herhaalt, dan blijft het beslist bij je publiek plakken.

Dit is stap 3 uit de serie blogartikelen over hoe je een inspirerende presentatie geeft. Zie ook:
stap 1: wie is je publiek?
stap 2: wat wil je bereiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum