Inspirerend presenteren: wat wil je bereiken?

25 november 2013  |  Categorie: Boeiend spreken

Bepaal altij je doel om een inspirerende presentatie te kunnen geven.Geef je binnenkort een zakelijke presentatie? En wil je opgetogen afsluiten? Vraag je dan vóóraf af wat het resultaat moet zijn. Het is cruciaal dat je weet waarom je de presentatie eigenlijk geeft.

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: om te informeren, iets  te leren of een discussie los te weken. Of wil je je mening ventileren, mensen overtuigen of enthousiast maken? Misschien ben je pas tevreden als je weerstanden kunt verminderen, denkpatronen laat doorbreken of je publiek hebt aangezet tot actie?

Zodra je je streven kunt formuleren, kun je bij het ontwerp van je presentatie toetsen of elke passage, dia of interactievorm bijdraagt aan jouw doel. Moet er geleerd worden? Laat ze het dan ervaren in oefeningen. Wil je overtuigen? Kom dan met een goed verhaal. Wil je ze betrekken? Stel dan vragen en lok uit.

Om de juiste snaren te raken, moet je je dus echt van te voren afvragen: wat wil ik bereiken? Net als de vorige stap is dit er ook eentje die je gemakkelijk overslaat. In mijn trainingen hoor ik in “het rondje” vaak dat deze fase een eye-opener is. Opmerkelijk, en toch ook weer begrijpelijk. Het is zo aantrekkelijk om direct de inhoud in te duiken. Mijn tip: niet doen! Eerst bezinnen. Meer hierover vind je in het boek “Storytelling in drie bedrijven”.

Dit is stap 2 uit de serie blogartikelen over hoe je een inspirerende presentatie geeft.
Heb je 
stap 1: wie is je publiek en stap 3: wat is je boodschap al gelezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum