Inspirerend presenteren: welk verhaal vertel je?
9 december 2013 | Categorie: Boeiend sprekenJe gaat binnenkort een presentatie geven, en je hebt de eerste drie stappen doorlopen. (1) Je kent je publiek, (2) je weet wat je met je presentatie wilt bereiken, en (3) je kunt je boodschap in één zin samenvatten.
Dan is het nu tijd geworden voor (4) het verhaal. Dat kan gaan over het waarom van een verandering, over de geschiedenis van je bedrijf, over de kernwaarden die je graag terugziet in het gedrag van anderen, en zo zijn er ontelbare onderwerpen denkbaar. Wat je kiest, hangt natuurlijk af van de uitkomsten uit de eerste drie stappen.
“Maar hoe kom ik dan aan een goed verhaal?” denk je misschien. Daarvoor nodig ik je uit om in gedachten te gaan. Want je zit zelf vól met verhalen. Die vind je door jezelf vragen te stellen als: “wat was mijn mooiste dag?”, “waarover was ik eens enorm boos?” of “hoe was het toen ik de eerste keer dit bedrijf binnenliep?”. Zoek uit hoe je reageerde, waarom je dat deed en welke les of conclusie je daaruit kunt trekken.
Zulke persoonlijke ervaringen kun je als verhaal vertellen. Je krijgt beslist de aandacht, want dit is niet gebruikelijk. Mensen zijn gulzig om dergelijke verhalen te horen, genieten ervan en horen de boodschap die je ermee vertelt.
Dit 20secondenblog is slechts een klein voorproefje. Er val zoveel meer over te weten. Lees het boek “Storytelling in drie bedrijven” voor veel meer tips over het vinden van je verhalen!
Dit is stap 4 uit de serie blogartikelen over hoe je een inspirerende presentatie geeft. Zie ook:
stap 1: wie is je publiek?
stap 2: wat wil je bereiken?
stap 3: wat is je boodschap?