Inspirerend presenteren: wie is je publiek?

19 november 2013  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Boeiend spreken

Als je een inspirerende presentatie wil geven, moet je je verdiepen in je doelgroep.Geef je binnenkort een zakelijke presentatie? Dan wil je natuurlijk dat het publiek openstaat voor hetgeen jij te zeggen hebt. Je hebt een boodschap waarvan je het belangrijk vindt dat ze het omarmen. Dat bereik je het beste als de mensen naar jou willen luisteren en jou vertrouwen. Dan komt je boodschap pas goed over, zeker als het aansluit bij hun wereld en je woorden geeft aan hun hunkeringen en behoeften.

Je moet je dus goed verdiepen in je publiek. Vooraf. Doe bijvoorbeeld onderzoek op internet naar de belevenissen van deze doelgroep. Wat speelt er? Welke problematiek is kenmerkend? Zijn er gevoeligheden die je beter kunt mijden (of juist moet opzoeken)? Welke verlangens hebben ze?

Soms is het lastig om dit te achterhalen. Zet dan je fantasie aan het werk. Stel je voor dat je een van hen bent. Hoe ziet een dagelijkse dag er dan uit? Voor welke situaties kun je komen te staan? Wat voor sfeer heerst op de werkvloer?

En als je vooraf iemand uit je publiek kunt spreken, dan grijp je die kans natuurlijk. Vraag dan naar de problemen waar hij of zij mee worstelt. Of naar de ideale werkomgeving. Hengel naar voorbeelden uit de praktijk om het plaatje concreet te krijgen. En niet te vergeten: wat is zijn of haar mening over jouw onderwerp? Vooraf inzicht in hun mitsen en maren helpt je om jouw presentatie zodanig te verwoorden dat ze zich erin herkennen.

Deze eerste stap is een lastige die je gemakkelijk te licht neemt. Dat overkwam mij onlangs ook. Practice what you preach, Erik! dacht ik toen. Ik zal mijn leven beteren. Jij ook?

Dit is stap 1 uit de serie blogartikelen over hoe je een inspirerende presentatie geeft.
Lees ook stap 2: wat wil je bereiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum