Maak nooit deze fout in je presentatie

25 april 2023  |  Categorie: Boeiend spreken

saaie presentatie waarbij het publiek in slaap valtFoto: Kris Krüg, Flickr

Laatst gaf ik een presentatie die knap moeizaam verliep. Het voelde alsof ik aan een dood paard aan het trekken was, en dat begon al in de eerste paar seconden.

Wat ging er mis?

Ik werd uitgenodigd om ruim honderd Drentse hospitality-ondernemers te vertellen hoe ze regionale verhalen kunnen integreren in hun bedrijf. ‘Laat ik gelijk met een verhaal openen,’ dacht ik, ‘dan ervaren ze gelijk wat een verhaal met je doet.’

Zo gezegd, zo gedaan.

Ik werd aangekondigd, kreeg de microfoon en na drie seconden stil rondkijken begon ik te vertellen. ‘Eeuwen geleden leefde hier in Koekange een boer, die…’

Iedereen luisterde aandachtig. Ze zagen de beelden van de boer op zijn land, en voelden mee met zijn emotie. Ik merkte dat ze, net als ik, in het verhaal zaten. Het ging echt lekker. Na vijf minuten leefde de boer nog lang en gelukkig. Na het applaus klikte ik naar de eerste dia en begon aan mijn inhoudelijke presentatie.

Maar nu komt het.
Ik hou ervan om de zaal te betrekken, dus ik stel een vraag.
Stilte.
Ik kijk rond en zie louter neutrale blikken.
Dan maar iemand aanspreken.
Gelukkig komt er nu een antwoord. Een hele korte…

En zo gaat het de hele presentatie door. Telkens als ik een reactie wil ontlokken, gaat het met hangen en wurgen. Echt niet fijn.

Wat deed ik verkeerd?

De leukste Belg van Nederland, Guido Thys, gaf me al in 2009 een vaderlijke les: ‘Zorg dat je in de allereerste minuut interactie hebt met het publiek.’

Maar wat deed ik? Zonder contact te maken begon ik direct aan een verhaal. Het is dan ook niet zo gek dat mensen zich afvroegen: wie is die gast en waarom luister ik naar dit verhaal?

Twee dagen later…

Ik was gevraagd om de keynote te verzorgen voor een IT-congres. Dit keer zou het me beter afgaan! Ik greep terug op de methode die ik al meer dan 15 jaar gebruik om een presentatie succesvol te openen. Die methode bestaat uit 3 stappen waarmee je je publiek opwarmt en nieuwsgierig maakt. Dit zijn ze:

Stap 1 – Publiek benoemen
Vertel wie er in de zaal zitten. Laat de mensen voelen dat ze gezien en gehoord worden en geef ze een gevoel van gezamenlijkheid.
Stap 2 – What’s in it for me
Maak duidelijk dat ze van deze presentatie wijzer worden, dat ze er iets aan gaan hebben. Maak ze met een belofte nieuwsgierig naar de rest.
Stap 3 – Spreker benoemen
Vertel iets over jezelf, zodat ze weten wie ze tegenover zich hebben, en maak het relateerbaar voor ze.

Dit werkte wél!

Hieronder lees je de openingstekst volgens het stappenplan, zoals ik het ongeveer heb uitgesproken. We hadden plezier en waren daadwerkelijk met elkaar in gesprek. Die interactie en positieve energie maakt het geweldig leuk om te spreken voor publiek!

Wil je meer tips? Abonneer je op dit blog, of volg de training Presenteren met Storytelling.
succesvol presenteren: begin bij het publiekFoto: Albert W. Alberts

[Stap 1]
“Goedemorgen! Wat leuk dat jullie er allemaal zijn. De hele dag mag je genieten van super interessante inhoudelijke sessies. Je gaat veel technische dingen leren. Maar het leek de organisatie een strak plan om eerst te starten met iets dat totáál niet technisch is. Eerst even wat anders.

Ik zal me straks even voorstellen, maar eerst zijn jullie aan de beurt.

Wie zit er allemaal in de zaal? Mag ik handen zien? Bedenkers: architecten, informatieanalisten, designers / Bouwers: developers, software engineers, testers / In de lucht houders: functioneel beheerders, support engineers, systeemoperators / de groep Mede-mogelijk-gemaakt-door: sales, accountmanagers, projectmanagers, scrum masters. Ben ik nog iemand vergeten? Van harte welkom allemaal!

[Stap 2]
Stel, je hebt iets opmerkelijks bedacht, een nieuwe werkwijze, een verbeterde tooling of dé oplossing voor een probleem waar jullie al lang mee worstelen. Je hebt het in je project uitgeprobeerd en het werkt! Man, wat ben je blij. Je hebt het besproken met een paar collega’s en jullie zijn het eens dat het werk hierdoor een stuk sneller én trefzekerder gaat worden. Het overduidelijk: dit moet breed uitgerold worden. Je hebt een afspraak met de divisiemanager en vertelt hem echt álles over de ins en outs van je idee. Na een kwartier uitbundig uitleggen onderbreekt hij je – hij moet door naar zijn volgende afspraak. Als je buiten staat, vraag je je af of hij het wel echt begrepen heeft. En of hij het benodigde budget wil vrijmaken voor de implementatie…

Wil je je stakeholders enthousiast maken voor je idee? Vertel dan een verhaal.

Gebruik de kracht van storytelling en je krijgt de volle AANDACHT, je bent OVERTUIGEND en jij en je idee worden ONVERGETELIJK.

[Stap 3]
Ik heb dat zelf meermaals ervaren. Ooit was ik programmeur, later projectleider en consultant. Het gebeurde in 2008. We zaten met het team op de hei, en…”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum