Wat zeg je tegen een team dat wil opgeven?

5 mei 2020  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Effectief samenwerken

Het was nog 2 weken tot de deadline, en het team zuchtte dat ze het onmogelijk konden halen. Er waren onderweg teveel problemen ontstaan die niemand verwacht had. Iedereen had keihard gewerkt en lange dagen gemaakt. Veel van de issues waren opgelost, maar het leek wel of ze het geloof hadden opgegeven.

‘Nee, Erik, we moeten het maar accepteren.
We gaan zeker 3 weken uitlopen.
Zeg dat de klant maar.’

Ik zag zelf ook hoe lastig het was, zeker. Maar ik wilde het niet opgeven, nog niet. Nee, ik moest ze motiveren en enthousiast maken om iets te bedenken. Creatief te worden. Omdenken. Daarom vertelde ik ze het volgende verhaal…


Met zo’n verhaal laat je zien hoe creativiteit en lef je ergens brengt. Misschien moet je risico’s nemen. Maar als je met je rug tegen de muur staat, is er vaak tóch nog een uitweg. Soms zit de oplossing in een hoekje waar je eerder nooit zou kijken. Dat is de boodschap van dit verhaal. Met een goed verhaal komt dat makkelijker binnen dan via argumenten. Motiveren met Storytelling werkt!

Ontwaak de business storyteller in jezelf

Breng jij je visie, strategie of veranderplan wel eens met een verhaal? Kom het leren, of verbeter jezelf in narratief management. De storytelling workshops kun je nu ook online volgen! Vanaf €49 doe je mee. Een luttele investering voor mega impact. Ontdek nu de business storyteller in jezelf, en meld je aan.

  • di 12 mei: Storytelling Fundamentals
  • vr 15 mei: Verhalen VINDEN
  • di 19 mei: Verhalen VERSTERKEN
  • do 28 mei: Verhalen VERTELLEN

Je kunt de modules ook los volgen, net wat je nodig hebt.

Hoe het afliep?

Best goed. Eén geautomatiseerd communicatie-onderdeel van het project was niet meer te halen, dat was duidelijk. Gelukkig kwam er iemand met een briljant idee: dan doen we het toch handmatig? Er werd snel een invoermodule in elkaar gezet, en er werden enkele mensen ingevlogen om de data in te kloppen. Dat werkte ook. Minder geavanceerd en duurder, maar ja… we waren wél op tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Voorkeuren

×