Storytelling is niet voor watjes
19 januari 2015 | Categorie: Authentiek leiderschap“Storytelling?! Je bedoelt verhalen vertellen aan mijn medewerkers? Echt niet! Ze zien me aankomen. Wat zullen ze wel niet van me vinden?”
Inderdaad. Wat zullen ze wel niet van je denken?
Want jij bent een manager die vooral met argumenten probeert om hen te overtuigen van je gelijk. Jij weet wat je wilt. Je bent krachtig, hebt doorzettingsvermogen. Ze kennen je als iemand die alle feiten paraat heeft en vooral met cijfers, e-mails en kostenplaatsen strooit. Ze zien hoe bedreven je bent om in Excel alles op een rijtje te zetten.
Ik weet wel wat ze van je vinden – als je een verhaal vertelt.
Ze zullen verbaasd zijn over een andere kant die ze nog niet eerder van je zagen. Ineens is er iets veranderd. Ze weten niet goed aan te wijzen wat het nu is, maar er is iets anders aan je. Je bent misschien wel iets vriendelijker geworden? Of nee, dat is het niet. Niet helemaal. Toch kom je anders over. Minder manager en meer gelijkwaardig. Meer zoals zij. Misschien heb je toch wel een punt met wat je daarnet vertelde met dat verhaal…
Storytelling in zakelijke context: het werkt gewoon. Maar pas op: het is niet voor watjes. Je zult over een drempel moeten. Uit je comfortzone stappen, want dáár gebeurt het. Pas als je het aandurft om een andere kant van jezelf te laten zien, zul je merken wat verhalen teweeg brengen. Je doelen komen prettig dichtbij.
En mocht je denken “Ik ben helemaal geen verhalenverteller van nature,” weet dan dat dat ook niet hoeft. Iedereen kan verhalen vertellen, je hoeft er geen groot talent voor te hebben.