Zo vind je het perfecte verhaal

11 januari 2016  |  Categorie: Verhalen maken

het perfecte verhaal vinden, hoe doe je dat?“Help, ik kan geen verhaal vinden,” zei een van de deelnemers tegen me.
“Geweldig, dat storytelling. Ik zie dat ik mijn boodschap veel effectiever én leuker kan overbrengen. Maar welk verhaal vertel ik dan? Ik heb geen verhalen.”

Geregeld zit er tussen de cursisten iemand die het lastig vindt om een verhaal te vinden. Heel normaal. Toch zit iedereen barstensvol verhalen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om een geschikt verhaal te vinden. In dit blog lees je er eentje: Via het thema.

Laten we uitgaan van de situatie dat je een boodschap bij anderen wilt laten “landen”. Als je de volgende stappen volgt vind je een fantastisch en goed bruikbaar verhaal.

1. Bepaal het thema

Denk nog eens goed na over de boodschap. Wat is het essentiële hierin? Waar gaat het nu echt om?
Stel, de boodschap is: de gunfactor bepaalt je succes. Met andere woorden, alleen als een klant het jou gunt, krijg je de opdracht. Wat betekent dit eigenlijk?
Misschien wel dat ze je sympathiek moeten vinden. Hmm, okee. En wat is daarvoor nodig?
Misschien wel dat je jezelf moet zijn. Dat je oprecht en authentiek overkomt. Tja, is dat genoeg?
Misschien wel dat je een ander behandelt zoals je zelf behandeld wil worden.
Ja, met dat thema gaan we even verder.

2. Zoek de ervaring

Duik nu in je geheugen. Ga op zoek naar een gebeurtenis die je hebt meegemaakt, die te maken heeft met het thema.
In dit voorbeeld, heb jij wel eens iemand verkeerd behandeld? Of juist extreem goed? Ben je zelf wel eens afschuwelijk behandeld, waarvan je dacht: dat doé je toch niet?
Misschien die ene keer in de supermarkt? Of toen je vader overleed en je je oom vertelde dat hij op de crematie niet in de familiekamer mocht komen?
Nee wacht, natuurlijk! Die ene keer toen je autopech had en de kerel van de wegenwacht zo onbeholpen was. Ja, dat was wat zeg! Die man had een Ford-garage en snabbelde bij als wegenwachter. Door zijn botte gedrag liet je je niet naar zijn garage slepen, maar naar dat van de concurrent.

3. Maak er een verhaal van

Wees niet te kritisch op de anekdotes die je vindt. Je denkt al snel dat het niks is, te eenvoudig, niet leuk, niet spannend, etc. Van de meest eenvoudige gebeurtenis kun je een goed verhaal maken. Door op zoek te gaan naar het probleem in de situatie. En de route naar de oplossing levendig te beschrijven, in geuren en kleuren, met mimiek, stiltes en… Nou ja, daar is de Workshop Storytelling voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum