Naar de klant met een bivakmuts

22 februari 2019  |  Categorie: Marketing en klantenbinding, Persoonlijke verhalen

persoonlijk verhaal in zakelijke context

Ik zie het nog elke dag.
Op kantoor.
Mensen met een bivakmuts op.
Waarom doen ze dat toch?

Deze week gebeurde het in de Storytelling training. Ze hadden al geleerd dat verhalen krachtig zijn. En ook hoe je dat dan doet, dat storytellen. Maar toen kwam -ie toch weer: de opmerking.

Ik vind het moeilijk om een persoonlijk verhaal te vertellen bij een klant. Daar zitten ze helemaal niet op te wachten.

Klopt.

Het heeft geen zin om eerst te vertellen over je geweldige dienstverlening, en dan te zeggen dat je een hond hebt en twee kinderen. Dat hoorde je in die salestraining vorig jaar hè? Vertel ook iets persoonlijks!

Natuurlijk zitten ze daar niet op te wachten.

Maar hoe dan wel?

“Weet je nog van mijn intakegesprek, hier op kantoor?”

Charlotte knikte.

“Daar zat Ralph bij van jullie communicatiebureau. Hij vertelde dat hij vroeger een autoverkoper was.”

Charlotte veerde op. “Ja, dat weet ik nog. Hij ging toen een concurrent een bloemetje brengen, omdat een bijna-klant zich bezwaard voelde bij Ralph een auto te kopen. Die concurrent had zo zijn best gedaan, immers.”

Ik keek haar aan. “Weet je ook waarom hij dat vertelde? Wat wilde hij ermee duidelijk maken?”

Ze wist het nog. “Dat hij tot het gaatje gaat. Dat hij goed luisterde naar de klant, hoe die zich voelde.”

“Yep. Dat haalde ik er ook uit.” Ik liet het even bezinken. “Dit was een maand geleden. En we kennen dat verhaal nog.”

Storytelling werkt dus. Maar dat wisten we al.

Ik nam een slokje water uit het kartonnen bekertje. “Mag ik je vragen, vond je het stom dat hij dat vertelde?”

Ze schudde haar hoofd. “Nee, het was juist heel leuk.”

Bingo, dacht ik. “Kijk aan. Je vindt het leuk als hij ons een persoonlijk verhaal vertelt. Zomaar uit het niets. De vraag is nu: Hoe zou jouw klant het vinden als jij een verhaal vertelt?”

Het kwartje viel.

Maar het was nog niks makkelijker geworden voor haar om een persoonlijk verhaal te vertellen.

Iets over jezelf vertellen zonder dat de klant het stom vindt. Hoe doe je dat dan?

Ik geloof dat het begint met je bivakmuts afzetten. Dat masker dat we opzetten als we zakelijk gaan doen. Daar moeten we mee stoppen. Laat jezelf maar zien. Uiteindelijk gaan ze toch meemaken hoe je echt bent. Dan kun je er net zo goed op dag 1 mee beginnen. En als het je klant niet bevalt wat -ie ziet? Dan wordt die opdracht ook niets en kun je je tijd beter aan andere klanten besteden.

Probeer het eens een dagje: praktische workshop Business Storytelling

Klein beginnen

De truc is dat je klein moet beginnen. Gewoon bij je collega op de kamer. Vertel wat je dit weekend hebt meegemaakt. Nee, niet zomaar wat kletsen, vertel het als een echt verhaal. Als je de spelregels van een goed verhaal kent en ze regelmatig toepast, dan gaat het steeds makkelijker. Je voelt je senang. Maar belangrijker: je collega vindt het geweldig leuk.

Vervolgens bouw je ’t op. Twee collega’s bij de koffiemachine. Tijdens een vergadering bij de rondvraag. Bij een vaste klant waar je al jaren komt. Probeer het, en merk hoe goed ze naar je luisteren. En wat het met jullie relatie doet. Het is je gegund!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum