Presenteren. Zo doe je het anders.
24 november 2014 | Categorie: Boeiend sprekenBegin je zakelijke presentatie eens totaal anders! Powerpoint, of toch maar niet? Verras je publiek met een nieuwe aanpak en krijg zo de aandacht die je verdient. In de komende drie artikelen vind je een aantal tips om spannend te presenteren. Doe er je voordeel mee!
Vlak voordat je naar voren loopt
Het publiek zit klaar, en jij wordt aangekondigd. Wat ziet en hoort je publiek als je nog niet op het podium staat?
1. Geen overbodige informatie
Absoluut geen introductie-dia met titel, datum en jouw naam. Als het goed is, weet iedereen dat al. En voor de anderen is het een aangename verrassing om in de verkeerde zaal te zitten. Ook geen agenda-dia met alle punten die je gaat behandelen. Daarmee ontneem je de nieuwsgierigheid van de mensen.
2. Iets dat ze (nog) niet snappen
Maak het spannend met een mysterieuze foto, die op de een of andere manier een prikkelende belofte is voor wat gaat komen. Zet er een contrasterend muziekje onder. Het is uitstekend als mensen het niet begrijpen, want dat maakt ze benieuwd en ongeduldig naar het vervolg.
3. Niets
Of treed buiten je comfortzone: helemaal geen powerpoint. Gewoon jezelf in de spotlight. Jouw verhaal krijgt dan alle aandacht. Je zult merken, dat als je geen houvast hebt aan een powerpoint-presentatie, dat je dan vrijer en vloeiender spreekt. Ook voor je publiek is dat veel aantrekkelijker.
4. En dan kom je in beeld…
Hoe loop je het podium op? Langzaam of snel? Kijkend naar de grond of naar de mensen? Handen in de zak of in de lucht? Besef dat de zaal je non-verbale communicatie opmerkt en interpreteert. Daarom: loop snel en energiek naar je praatplek. Het publiek ziet dan dat je er zin in hebt en dat er verdorie iets gaat komen dat de moeite waard is.
Wil je ook weten hoe je de rest van de presentatie boeiend kunt volbrengen? Kijk hier voor de workshop Inspirerend Presenteren met Storytelling.
Dit is deel 1 uit een serie van drie superkorte artikelen over Anders Presenteren.
Deel 2: “5 tips voor de opening”
Deel 3: “Anders presenteren: content als warm broodje”
Bovenal blijft natuurlijk staan dat de spreker wel iets zinnigs moet bieden. Inhoudelijk bedoel ik. “If you don’t have content, please get off the stage!”
Daar heb je absoluut gelijk.
En als je dan kunt kiezen tussen iemand met enorm veel kennis die dat enorm saai vertelt, of iemand met enorm veel kennis en dat op een spannende manier brengt… Wie kies je dan?
Op zichzelf allemaal waar Erik, maar mijn eigen ervaring is dat bovenal de spreker in sync moet zijn met het onderwerp. Een inkoper mag best koel overkomen, een consultant moet echter inderdaad op mij gericht zijn, maar van een hardcore software engineer verlang ik meer aandacht voor het onderwerp dan voor mij. Een geloofwaardige software ontwikkelaar is veel meer in gesprek met het systeem dan met mij …………… vind ik