Super samenwerking door een eerlijk verhaal

19 juni 2017  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Effectief samenwerken

teambuilding door storytelling

Er is echt iets aan de hand: de samenwerking in het team is waardeloos. De mensen zijn niet betrokken, ze roddelen over elkaar en het vertrouwen is ver te zoeken.

Heb je dat wel eens meegemaakt? Verschrikkelijk vind ik het. Intussen weet ik dat er 3 succesfactoren zijn en dat storytelling de samenwerking stimuleert. Maak je teamleden (én jezelf) gelukkiger door verhalen te vertellen.

Drie succesfactoren voor super samenwerking

Weet je nog wanneer jij lekker met een team samenwerkte? Ik wel. In diverse projecten heb ik gevoeld hoe we een hecht team waren met een perfecte samenwerking. Maar ik heb ook in teams gewerkt waar dat gevoel volledig ontbrak. Volgens mij heeft samenwerking drie dingen nodig. Drie dingen waardoor teambuilding vanzelf gaat, teamleider en teamleden één zijn, en het team schittert door positieve energie.

1. Collectieve ambitie

Elk team heeft een gezamenlijk doel nodig. Iets dat ze samen willen bereiken, iets dat zinvol is en ook een spannende uitdaging is. Maar ja, dan moet je wel allemaal eenzelfde beeld hebben van de bestemming.

Zo helpt storytelling: Maak het eindpunt van de reis concreet in een verhaal. Stel dat je de collectieve ambitie hebt bereikt – hoe ziet dat er dan uit? Wat zou een filmcamera registreren? Welk werk doen mensen, en hoe dan? Vertel een toekomstverhaal en maak dat zo concreet en beeldend mogelijk. Of nog beter: maak dat verhaal als team. Vertel elkaar, vul aan en maak er een gezamenlijk verhaal van.

2. Wederzijds vertrouwen

Het werkt alleen als er over en weer vertrouwen is. Dan is het niet erg als je een fout maakt. Dan durf je toe te geven dat je iets niet begrijpt. Dan kun je elkaar aanspreken en toch de sfeer goed houden.
Wanneer weet je of je iemand kunt vertrouwen? Je hebt geen idee als iemand een masker op heeft. Je wilt eerst de menselijke kant van iemand zien. Andersom geldt dat ook: mensen vertrouwen jou pas als je je jezelf laat zien. Wees in je contacten met anderen authentiek, open en kwetsbaar.

Zo helpt storytelling: Vertel verhalen uit je eigen leven, zakelijk of privé. Daaruit kunnen anderen afleiden wat jouw normen, drijfveren en emoties zijn. Vorige week vertelde een deelnemer in mijn workshop Storytelling het volgende verhaal.

“Er was een tijd dat ik ernstig ziek was. Ik was natuurlijk bezorgd en had mijn hoofd niet altijd bij het werk. Er moest iets gebeuren. Ik besloot om mijn team open te vertellen over mijn ziekte, mijn angsten en mijn twijfels. Mijn kwetsbaarheid werd beloond: het team ging ook open. Ze gaven me respect, zelfs liefde en bezorgdheid. De relatie met mijn team, en van de teamleden onderling, is voorgoed veranderd. Compleet anders en veel beter. De connectie is enorm sterk geworden.”

3. Uitgesproken waardering

Als er wederzijds vertrouwen is kun je nog een stapje verder gaan. Maak mensen gelukkig door te laten zien dat je ze waardeert, of het werk knap vindt en trots bent op wat er gepresteerd is. Gewoon aandacht geven aan de persoon en de inzet, wie geniet daar niet van?
Ik weet nog dat ik met een team werkte in Keulen. Twee maanden lang buffelden we lange dagen, alles om de deadline te halen (gezamenlijk doel). We hadden alle vrijheid om het werk in te richten zoals wij het wilden (vertrouwen). En op zekere dag kwam hij “even” langs. Onze directeur kwam helemaal uit Nederland om een praatje met ons te maken. Zomaar. Hij toonde zijn trots en waardering. Dat heeft meer goed gedaan dan de bonus!

Zo helpt storytelling: Vertel de succesverhalen van je team ook aan anderen. Niet als een trucje, maar omdat je het meent. Laat zien hoe je je voelt en vertel je bewondering in een verhaal.

Leer ook verhalen te vertellen

Reacties

  1. blank Werkbij schreef:

    “Je hebt geen idee als iemand een masker op heeft”
    Dat kwam ik laatst tegen, bij het ontmoeten van een nieuwe klant. Hij had een duidelijke visie van wat hij wou met zijn applicatie en vertelde daar ook vol vuur over. Toch had ik het gevoel dat er iets miste, iets waar ik niet de vinger op kon leggen.

    Na het lezen van dit blog besefte ik dat we wel de directeur en de verkoper hadden ontmoet, maar niet de mens er achter. En dat was wat ik miste.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum