Zo maak je een verhaal reuze spannend
18 oktober 2016 | Categorie: Boeiend spreken, Verhalen makenZou het niet heerlijk zijn als mensen ademloos naar je luisteren? Als je met gemak een spannend verhaal zou vertellen en mensen aan je lippen hangen?
Wel, dat kan. Eigenlijk is het niet eens zo moeilijk om een boeiende storyteller te zijn. Je hoeft daarvoor geen uitzonderlijk talent te hebben of een lange opleiding te volgen.
Als je de volgende tips volgt, ben je een vertellende magneet op de vergadering, tijdens je presentatie of op dat feestje.
Vertel met overgave
Leef je volledig in en voel wat de hoofdpersoon voelt. Is -ie bang, boos, blij of verdrietig? Zoek dat gevoel van binnen op en straal het uit met je ogen, je gebaren, je lichaamshouding. Als je het verhaal zelf hebt meegemaakt, is dat heel gemakkelijk. Je was er immers zelf bij. Daarom hou ik zo van waargebeurde en persoonlijke verhalen. Die vertellen lekker natuurlijk en zijn altijd puur.
Maak het een spannend verhaal
Spanningsboog is iets aparts. Wij mensen willen altijd weten hoe een verhaal verder gaat, op welke manier een obstakel wordt overwonnen, hoe iemand met een lastige situatie om zal gaan. De kunst is om dat antwoord niet direct te geven, maar de luisteraar op het puntje van de stoel te houden. Een paar manieren om een anekdote of verhaal spannend te maken:
1. Uitstellen
Neem de tijd om naar een bepaald punt toe te gaan. Zeg dus niet “Toen liep ik naar hem toe en vertelde hem dat ik een fout had gemaakt.” Daar zit geen enkele spanning in en nodigt luisteraars niet uit. Vertraag en laat de luisteraar even in het ongewisse hoe het verder zal gaan, dat vinden ze heerlijk. Zoiets dus:
2. Cliffhanger
Maak het niet af, ga op een ander spoor verder en kom er pas (veel) later in je verhaal of betoog op terug. Zo vertelde een bevriende autoverkoper me eens het schitterende verhaal over een mooie dame op het werk.
(stilte)
Tja.
(stilte)
Maar goed, het gaat in de autobranche natuurlijk om gunnen. En dus vraag ik altijd veel aan klanten, wil weten wat ze beweegt en wat ze precies zoeken in een auto.”
Zo ging hij nog even zakelijk verder. Een kwartier lang bleef de vraag in mijn hoofd rondzoemen: wat zeí je tegen haar?? Dat is het spannende puntje van de stoel waar je je luisteraars wilt hebben zitten.
3. Tipje van de sluier oplichten
Gebruik tussenzinnetjes om aan te kondigen dat er straks onheil staat te gebeuren. Dat er straks een probleem komt. Dat de zonneschijn van nu tijdelijk is. Voorbeeldje:
4. Wees onvolledig
Je maakt mensen nieuwsgierig door niet alles te vertellen. Je luisteraars gaan dan zelf invullen en wordt actief creatief om te bedenken wat er aan de hand kan zijn. Hun onbewuste brein plakt automatisch eigen herinneringen en beelden aan je verhaal. En daarmee wordt jouw verhaal hun verhaal. Zeer krachtig mechanisme om je te nestelen in iemands brein.
5. Afleiden
Zet de luisteraar geregeld op het verkeerde been. Laat hem af en toe een verkeerde kant opgaan. Zo zou je het vorige verhaal kunnen vervolgen met:
(stilte)
Maar het zat anders. En maar goed ook. Wisten wij veel dat -ie daar een hele goede reden voor had. Maar hij mocht dat ons eerder niet zeggen, want die klant had hem in vertrouwen genomen. Nooit eerder zo’n integere collega gehad.”