Zo maak je een verhaal reuze spannend

18 oktober 2016  |  Categorie: Boeiend spreken, Verhalen maken

boeiende anekdote schrijvenZou het niet heerlijk zijn als mensen ademloos naar je luisteren? Als je met gemak een spannend verhaal zou vertellen en mensen aan je lippen hangen?
Wel, dat kan. Eigenlijk is het niet eens zo moeilijk om een boeiende storyteller te zijn. Je hoeft daarvoor geen uitzonderlijk talent te hebben of een lange opleiding te volgen.
Als je de volgende tips volgt, ben je een vertellende magneet op de vergadering, tijdens je presentatie of op dat feestje.

Vertel met overgave

Leef je volledig in en voel wat de hoofdpersoon voelt. Is -ie bang, boos, blij of verdrietig? Zoek dat gevoel van binnen op en straal het uit met je ogen, je gebaren, je lichaamshouding. Als je het verhaal zelf hebt meegemaakt, is dat heel gemakkelijk. Je was er immers zelf bij. Daarom hou ik zo van waargebeurde en persoonlijke verhalen. Die vertellen lekker natuurlijk en zijn altijd puur.

Maak het een spannend verhaal

Spanningsboog is iets aparts. Wij mensen willen altijd weten hoe een verhaal verder gaat, op welke manier een obstakel wordt overwonnen, hoe iemand met een lastige situatie om zal gaan. De kunst is om dat antwoord niet direct te geven, maar de luisteraar op het puntje van de stoel te houden. Een paar manieren om een anekdote of verhaal spannend te maken:

1. Uitstellen

Neem de tijd om naar een bepaald punt toe te gaan. Zeg dus niet “Toen liep ik naar hem toe en vertelde hem dat ik een fout had gemaakt.”  Daar zit geen enkele spanning in en nodigt luisteraars niet uit. Vertraag en laat de luisteraar even in het ongewisse hoe het verder zal gaan, dat vinden ze heerlijk. Zoiets dus:

“Ik hoorde de vloer kraken bij elke stap die ik zette. Hij keek me vragend aan. Ik zei niets. Ik durfde niet. Maar zijn blik dwong me haast. ‘Is er iets, Johan? Wil je me iets zeggen?’ zei hij. Eigenlijk kon ik nu niet meer terug. Eigenlijk moest ik het hem wel vertellen, dat wist ik best.”

2. Cliffhanger

Maak het niet af, ga op een ander spoor verder en kom er pas (veel) later in je verhaal of betoog op terug. Zo vertelde een bevriende autoverkoper me eens het schitterende verhaal over een mooie dame op het werk.

“We hadden erg leuk contact, en maakten altijd grapjes naar elkaar. Het was op het flirterige af. En op een goede dag zegt ze tegen me, zo out-of-the-blue: ‘Ik ben verliefd op je.’
(stilte)
Tja.
(stilte)
Maar goed, het gaat in de autobranche natuurlijk om gunnen. En dus vraag ik altijd veel aan klanten, wil weten wat ze beweegt en wat ze precies zoeken in een auto.”

Zo ging hij nog even zakelijk verder. Een kwartier lang bleef de vraag in mijn hoofd rondzoemen: wat zeí je tegen haar?? Dat is het spannende puntje van de stoel waar je je luisteraars wilt hebben zitten.

3. Tipje van de sluier oplichten

Gebruik tussenzinnetjes om aan te kondigen dat er straks onheil staat te gebeuren. Dat er straks een probleem komt. Dat de zonneschijn van nu tijdelijk is. Voorbeeldje:

“Ik heb natuurlijk Ja gezegd toen ik gevraagd werd projectleider te worden. Dat wilde ik al heel lang. Dom natuurlijk. Als ik destijds had geweten wat Jan van plan was, dan had ik nog wel even achter mijn oren gekrabd. De donkere wolken waren zo overduidelijk, maar ik heb ze volledig genegeerd.”

4. Wees onvolledig

Je maakt mensen nieuwsgierig door niet alles te vertellen. Je luisteraars gaan dan zelf invullen en wordt actief creatief om te bedenken wat er aan de hand kan zijn. Hun onbewuste brein plakt automatisch eigen herinneringen en beelden aan je verhaal. En daarmee wordt jouw verhaal hun verhaal. Zeer krachtig mechanisme om je te nestelen in iemands brein.

“De telefoon ging. Ik zag in het scherm wie het was. O nee, dacht ik. Nu niet. Ik wil hem niet spreken. Man wat heb ik een spijt van de vorige keer. Die keer dat ik hem heb geholpen. Nou, dat flikt -ie me geen tweede keer. “

5. Afleiden

Zet de luisteraar geregeld op het verkeerde been. Laat hem af en toe een verkeerde kant opgaan. Zo zou je het vorige verhaal kunnen vervolgen met:

“Hij had al eerder gelogen over de projectvoortgang. Dat had ie mooi onder tafel geveegd. Iedereen geloofde hem. Iedereen dacht dat het perfect binnen planning en budget zou blijven.
(stilte)
Maar het zat anders. En maar goed ook. Wisten wij veel dat -ie daar een hele goede reden voor had. Maar hij mocht dat ons eerder niet zeggen, want die klant had hem in vertrouwen genomen. Nooit eerder zo’n integere collega gehad.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum