Steve Jobs in korte broek

30 september 2013  |  Categorie: Boeiend spreken

Bedrijven moeten hun verhaal vertellen over hun drijfveer.Bij toeval kwam ik terecht op dit oude filmpje. We zien een zaaltje met enkele tientallen mensen publiek. Op het rommelige podium heeft Steve Jobs minimale bewegingsruimte. Meer heeft hij niet nodig om in korte broek en sandalen een indrukwekkend verhaal te houden.

Met de typerende bewegingen, stiltes en ingestudeerde zinnen weet hij me opnieuw te boeien. Zonder powerpoint of attributen (tenzij je zijn kleding als een attribuut ziet, want ook dat zal bewust gekozen zijn).

Hij vertelt dat als je wilt dat klanten jouw bedrijf zich herinneren, dat je dan moet uitdragen waar je voor staat. Voor Apple is dat: de wereld veranderen en diegenen eren die dat al hebben gedaan: de gekken, de rebellen, de herrieschoppers. Diegenen die anders denken: think different.

Ik heb nog niet kunnen achterhalen uit welk jaar deze video is. Maar aan de beeldkwaliteit te zien, stamt dit uit het vroege VHS-tijdperk. En dat vind ik nog wel het meest bijzondere: “Think different” is ouder dan ik dacht. En Simon Sinek heeft het nieuw leven in geblazen.

Reacties

    1. blank Erik Mathlener schreef:

      Toen pas? Jeetje. Die video ziet er echt heel ancient uit… 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum