Speechen: in 3 zinnen de volle aandacht

11 november 2018  |  Categorie: Authentiek leiderschap, Boeiend spreken

In slechts 3 zinnen trek je de volledige aandacht. De mensen kijken gespannen en willen méér horen. Dat is de kracht van storytelling. Jan Terlouw was te gast bij De Wereld Draait Door en demonstreerde met gemak wat een eenvoudig verhaal met mensen doet. In slechts 3 zinnen… Kijk zelf en geniet.


Ja, dus?

In DWDD reageren gasten op vragen van presentator Matthijs van Nieuwkerk. Dat is de conventie. Nooit draait een gast zich om naar het publiek om een verhaal te vertellen. Terlouw doet dat wel. Hij wijkt af van de norm en heeft er succes mee. Iedereen is geboeid. Zie je de parallel met jouw werk?

Da’s televisie, zakelijk doe je zoiets niet

Dat hoor ik wel vaker. Dat je op kantoor of bij klanten altijd zakelijk moet communiceren. Onzin natuurlijk. Medewerkers, klanten, collega’s – het zijn allemaal gewone mensen zoals jij en ik. Allemaal hebben we zo’n story-brein dat verzot is op verhalen. Het maakt ons brein niet uit of we thuis zijn of een speech geven voor alle medewerkers.

Op de zaak? Wie neemt me dan nog serieus?

Als jij het als trucje ziet niet, nee. Stel je voor dat je in je nieuwjaarsspeech vertelt over Stefan, die medewerker die een goed idee had en zonder projectnummer begon om een prototype in elkaar te knutselen. Die nacht werkte hij door om te kijken of ‘ie het voor elkaar zou krijgen. En na 3 dagen liet hij ongeschoren en muf ruikend een verbluffend resultaat zien. Nu is dat een van jullie best lopende producten.
Weinig medewerkers kennen dit verhaal. Wat als je dat in je speech zou vertellen? Zouden ze dan geïnspireerd zijn? Trots misschien? Nou dan.

Dat verhaaltje is nou niet echt spannend hoor

Klopt. Het heeft nog wat meer nodig. Een goede speech vergt goede voorbereiding. Je moet het geheime ingrediënt nog toevoegen: nieuwsgierigheid. Zodra een storyteller begint, maakt hij ons nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. “Nou weet ik nog steeds niet wat er in die tas zit” zegt Tim Hofman in het videofragment. Hij wil het weten. Daar zie je de kracht.

Aha, nieuwsgierigheid. Hoe maak ik ze dan nieuwsgierig?

Zag je hoe Jan Terlouw dat deed? Eerst stelde hij een vraag: “Was het toeval? Of hadden ze ’t afgesproken?” Geen idee, denkt ons brein, en wacht gulzig op het antwoord van de storyteller (dat niet komt). Daarna gaat ‘ie verder en heeft het over een opvallend rode tas waar iets zwaars in zit. Wat betekent die rode tas, en wat zou er in zitten? Nóg meer nieuwsgierigheid. En dat in 3 zinnen. Knap staaltje storytelling.

Kan ik dat ook?

Je doet het al. Gewoon bij het avondeten of met vrienden. Je hebt iets moois meegemaakt en je vertelt erover. Dan luisteren ze toch aandachtig naar je? Kortom, je hebt de basis al. Als je de kracht van storytelling zakelijk wil gebruiken, raad ik je twee dingen aan:

Steek je hoofd boven het maaiveld
Durf af te wijken. Vertel een kort verhaal in je toespraak. Je mensen zijn je dankbaar, want eindelijk gebeurt er tussen al die saaie presentaties en speeches iets verfrissends.

Verbeter jezelf
Met slechts kleine aanwijzingen gaan je aangeboren storytelling-skills met enorme stappen omhoog. Praktiseer, vraag feedback en maak het nog sterker. Vraag een vertrouwde collega met je te sparren. Of kom naar de Workshop Presenteren met Storytelling en leer het van een storyteller met 25 jaar business-ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum