Zeg nooit “Let me tell you a story”
26 april 2017 | Categorie: Boeiend sprekenJe ziet het vaak bij TED-talks. De spreker zegt ineens “Let me tell you a story. A few years ago…” en dan komt er een anekdote of een verhaal.
Heb je weer zo iemand die gehoord heeft dat je storytelling moet gebruiken in je speech. En vervolgens met iets komt aanzetten dat in de verste verte niets heeft van een krachtig verhaal. Wat een gemiste kans!
Publiek haakt af
Let Me Tell You a Story is een cliché geworden. De ene spreker na de andere bedient zich van dit fantasieloze zinnetje. Mijn advies is dan ook: doe dit nooit. Al helemaal niet in zakelijke context want het woord “verhaal” wordt door veel mensen geassocieerd met kinderverhaaltjes die je aan je dochtertje voorleest. Als je in een projectvergadering, pitch of nieuwjaarsreceptie zegt “laat ik u een verhaal vertellen” dan kun je erop rekenen dat de helft van je publiek je niet meer serieus neemt en afhaakt. Net als de andere helft die gewoon de feiten en cijfers wil horen.
Dus geen verhalen vertellen in een presentatie?
Natuurlijk wel! Dat dient ter illustratie van de koude informatie die je brengt. Bovendien zijn verhalen een variatie in de presentatie die omarmd wordt omdat mensen verzot zijn op verhalen. Let maar eens op al die glimlachende collega’s. En als klap op de vuurpijl accepteren ze je boodschap zonder protest en onthouden het ook nog eens.
Je moet het stiekem doen
Je moet niet zéggen dat je een verhaal gaat vertellen, je moet het gewoon doen. Ga gewoon je verhaal vertellen en de storytelling haar werk laten doen. Ga de mensen een verhaal vertellen zonder dat ze door hebben dat ze naar een verhaal zitten te luisteren. Want ze vinden het echt geweldig mooi om een goed verhaal te horen en met je mee te gaan naar die periode een paar jaar geleden. Naar dat project dat zó slecht liep. God, wat had je toen bijzonder slechte nachten. En je had het Karel nog zo gezegd om niet met die partij in zee te gaan, maar nee, Karel vond dat onzin…
Ho, stop!
Nu rolde ik al even in een verhaal, zag je dat? Ik zou door kunnen vertellen over dat project. En je wordt wellicht nieuwsgierig naar hoe het verder gaat, maar na een minuutje lezen ga je je afvragen: waarom lees ik dit eigenlijk? Ik kwam voor heel iets anders. En weg ben je. Okee, in de zaal blijven ze uit fatsoen zitten, maar vertrokken zijn ze evengoed.
Zorg dat ze het verhaal wíllen horen
Wat wél goed werkt is aankondigen dat je iets belangrijks gaat delen. Iets waar zij wat aan hebben. Iets waarmee zij succesvol gaan zijn. En dan rol je stiekem in je verhaal. Zo bijvoorbeeld:
“Jullie kennen vast mensen die niet enthousiast zijn bij alweer een verandering. Dus moet je ze op een andere manier meekrijgen. Zodat de weerstand 180 graden omdraait naar intrinsieke motivatie. Ik heb twee jaar geleden bij toeval geleerd hoe je dat kan doen. Dat was toen echt een eye-opener voor mij. Ik was betrokken bij een project….”
En daar begint je verhaal. Nu weten ze dat er iets gaat komen, een les, iets dat ze willen weten. Als je het verhaal een goede spanningsboog geeft en het met inleving vertelt, dan krijg je ze op het puntje van de stoel. Ze willen weten hoe het afloopt. Dit is een hele effectieve manier om een verhaal zodanig aan te kondigen dat je publiek serieus naar je gaat luisteren en blijft luisteren tot de allerlaatste zin.
Wil je meer tips en persoonlijke begeleiding om ook zo lekker te presenteren met storytelling? In de workshop Presenteren met Storytelling krijg je het allemaal.