Verhalen vinden voor je presentatie

3 januari 2017  |  Categorie: Boeiend spreken

storytelling verhaal vindenHeb je eindelijk het plan opgevat om een verhaal te vertellen, en dan loop je vast. Je weet geen verhaal! Er komt helemaal niks naar boven. Hooguit een blokkade. En twijfel, en onzekerheid. “Storytelling is niks voor mij. Echt niet.” Je denkt erover om dan maar veilig een powerpoint-dia vol saaie bullets te maken.

Dit vreselijke moment van even-geen-verhaal-weten kun je gemakkelijk voorkomen. Je gaat zo lezen hoe dat werkt.

Gewoon vertellen werkt niet

Maar eerst gaan we even een stapje terug. Terug naar de boodschap die je wilt overbrengen. Die kun je gewoon zo pats-boem aan je publiek presenteren. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: “Een huisdier hoort niet in de stad”. Maar ach, daar wordt niemand echt warm van. Het raakt niet. Sommigen vinden het misschien zelfs onzin.

Een verhaal werkt wel

Als je echter een boeiend verhaal vertelt, gebeurt er wat met je publiek. Ieder pikt iets op uit het verhaal. Bewust of onbewust. Bijvoorbeeld de liefdevolle blik van de vader, de ingehouden boosheid als iemand bij de kassa voorkruipt, of het snikkende kind bij het begraven van de poes in de tuin. Passages uit hun eigen leven komen automatisch naar boven. Ze beleven jouw verhaal met hun eigen beelden en herinneringen.

Nu komt het: de boodschap die in zo’n verhaal zit, wordt zonder kritiek geaccepteerd als een waarheid. “Ik zal meer geduld hebben met mijn kinderen”, of “Voorkruipers moeten een halt worden toegeroepen”, of “Nooit meer een poes als je aan een drukke weg woont”. De luisteraar pikt de boodschap zelf op. Het is zijn of haar eigen conclusie en daarmee is het waar.

Het verhaal vinden bij je boodschap

Okee. We begonnen daarnet met even-geen-verhaal-weten. Hoe vind je nou een geschikt verhaal om je boodschap in te verpakken? Eerder beschreef ik hoe je dat doet: Storytelling? Vind het perfecte verhaal in 3 stappen. In mijn workshops lukt dat meestal vrij goed. Maar dat geldt niet voor iedereen. Soms blijkt het lastig om het thema te bepalen, of weet iemand geen enkele gebeurtenis te vinden bij het thema.

Het kan ook anders

Daarom een tweede methode. Die gaat precies de andere kant op. Je gaat niet op zoek naar een verhaal bij je boodschap, maar je zoekt naar de boodschap in een reeks verhalen. Je bladert net zolang door al je verhalen tot je eentje hebt gevonden. Zoals je dat vroeger deed in de videotheek: hoofd kantelen en langs alle titels lopen tot je ergens geprikkeld wordt en de videoband uit het schap haalt. Je bekijkt voor- en achterkant, leest een stukje en besluit dan of het iets is.

Maak je eigen verhalenboek

Je gaat dus een verzameling verhalen aanleggen. Tientallen, honderden verhalen die je ooit hebt meegemaakt. Ga d’r goed voor zitten en wandel door je eigen historie. Vooral momenten van verandering zijn punten waarop spannende dingen zijn gebeurd:

Voor het eerst naar school. Voor het eerst verliefd. Voor het eerst onder water zwemmen met je ogen open. De eerste dag op je nieuwe baan. Je eerste grote opdracht. Gezakt voor het rij-examen. Trouwen, verhuizen, scheiden, nieuwe auto, geboorte, geslaagd, ziek, bekeuring, een mislukte vakantie. Momenten van schaamte, geluk, onveiligheid, erkenning,  irritatie, ruzie, of blijdschap. Mensen om je heen: arrogant, ongeduldig, dominant, perfectionistisch, praatziek, super geduldig, emotieloos, controlefreak, drama queen, etc.

Je hebt enorm veel meegemaakt in je leven. Al die gebeurtenissen zijn pareltjes van verhalen. Wees niet al te kritisch! Noteer ze allemaal met slechts een paar steekwoorden. Als je jezelf een uurtje de tijd gunt, heb je zomaar een paar A4-tjes vol met jouw eigen verhalen. Je kunt het ook in Word of Excel doen. Zelf gebruik ik Evernote dat zowel op mijn telefoon als mijn laptop werkt en onderling synchroniseert. Super voor onderweg!

Analyseer je verhalen

Als je je verzameling verhalen hebt, kun je daar doorheen bladeren en iets geschikts vinden. Als het aantal verhalen groot is, wordt dit zoeken alsnog tijdrovend. Om het jezelf gemakkelijk te maken kun je een extra stap zetten. Ga bij elk verhaal na welke thema’s er in zitten. Voorbeelden van thema’s zijn verlies, geduld, innoveren, leren, en samenwerken. In een verhaal zitten vaak meerdere thema’s, bekijk dit daarom grondig. De gevonden thema’s schrijf je bij elk verhaal. In Evernote kun je dat met “labels” doen, erg handig!

Hulp nodig?

Ik hoop dat je lekker aan de gang gaat met je verhalen zoektocht. En dat je een inspirerende presentatie geeft met een of twee rake verhalen erin. Wil je daarbij begeleiding? Het lekker veilig uitproberen? Kom dan naar een van de workshops of neem contact met me op voor een-op-een coaching.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum