Vertrouw nooit de "mol" in je organisatie

20 januari 2014  |  Categorie: Effectief samenwerken

wie-is-de-molJe kunt bij “Wie is de mol?” alleen winnen als je sluw bent. Je moet continu alert zijn, je mag niets missen, en je moet alles en iedereen observeren en bespioneren. Saboteren, bewust intrigeren en anderen een loer draaien. Degene die dat het beste kan, is de uiteindelijke winnaar.

Het tv-programma draait om wantrouwen. Er is slechts schijnvertrouwen. Zo sluiten twee deelnemers soms een verbond om samen sterker te staan. Maar die bondgenootschappen hebben een korte houdbaarheid. Deelnemers die te goed van vertrouwen zijn vallen snel af. Zij zijn de verliezers.

Het is maar een spelletje natuurlijk. Maar waarom is het zo populair? Ja, ik wil ook graag de detective zijn en raden wie de mol is. Toch zit er misschien meer achter. Wil ik me onbewust wapenen tegen dergelijke listen? Wil ik mijn sensoren scherpen voor de signalen die ik in mijn omgeving kan opvangen? Herken ik het misschien in de werkomgeving?

Stelling: In elke organisatie bevinden zich mollen, en ook zij krijgen nóóit een rood scherm.
Vraag: Wie zijn de mollen in jouw bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Voorkeuren