Waarom je meer overtuigt met een verhaal – zelfs als je sterke argumenten hebt
14 februari 2023 | Categorie: Boeiend spreken, Vloeiend veranderenVolgeschreven dia’s zijn de dood van je presentatie
Mensen kunnen niet luisteren en lezen tegelijk. Zo ga je ze niet bereiken, en zeker niet overtuigen. Hoe dan wel?
Voorbeeld – overtuigen met een verhaal
Je wilt de samenstelling van de teams veranderen en je weet dat sommigen daar niet blij mee zijn. Dus ga je uitleggen wat het belang is, waarom het nodig is en dat het niet uitgesteld kan worden.
Je propt je PowerPoint dia’s vol met je argumenten.
Maar die argumenten zijn niet genoeg.
Mensen gaan iets verliezen in deze verandering, en dat willen ze niet.
Heb het liever over die angst, die emotie.
Laat zien dat je ze begrijpt.
Omdat je het zelf ook hebt meegemaakt.
Die ene keer dat je vader een andere baan kreeg: jullie gingen verhuizen naar Amersfoort en jij moest naar een andere middelbare school. Je voelde je enorm eenzaam toen je in februari als nieuweling in die klas kwam. Het was een ware strijd om je plek te vinden. Elke dag wilde je maar één ding: terug naar Markelo, terug naar je vrienden.
Daarmee laat je zien dat je dat gevoel kent, en je je mensen begrijpt.
Ontdek zelf hoe je verhalen in je presentatie gebruikt
Uiteraard liep het verhaal goed af. Langzaamaan kreeg je contact met anderen, kon je met ze lachen en werd je zelfs uitgenodigd voor feestjes.
Minder argumenten, meer verhalen
Als je een waargebeurd persoonlijk verhaal vertelt, zien mensen wie je werkelijk bent en kom je dichterbij. Dat is belangrijk. Vertrouwen onder elkaar maakt alles mogelijk. Ook lastige veranderingen.
De bullets in de foto komen van Carmine Gallo. Hij schreef in Harvard Business Review een mooi artikel over presenteren. Zijn zinnetje ‘A bulleted list is not a story’ vind ik een prachtige samenvatting.