Wát een bedrijf

31 juli 2012  |  Categorie: Effectief samenwerken, Trots en bedrijfscultuur

SouthWest AirlinesMijn oog viel op een blog van Hans Poortvliet over Southwest Airlines. Deze zeer succesvolle vliegfirma vindt medewerkers belangrijker dan passagiers. Geïntrigeerd las ik vervolgens een interview met oprichter Herb Kelleher.

Opmerkelijke man. Heeft een anders-dan-anders strategie. Nee wacht, geen strategie, eerder een manier van denken. Van leven. Zijn ideeën heeft hij via een spiritueel infuus aan alle medewerkers doorgegeven: plezier, “luv”, zingeving, nederigheid, doen!

“Je zet je medewerkers op de 1e plaats. Als je hen werkelijk zo behandelt, dan zullen zij je klanten zo behandelen. En je klanten zullen terugkomen, waardoor je aandeelhouders blij worden”.

Dit is in het DNA van de medewerkers verankerd. In dit commerciële bedrijf draait het om mensen. Medewerkers die zichzelf mogen zijn, die trots zijn op hún bedrijf,  die met liefde hard werken om klanten blij te maken. En een CEO die ze als mensen ziet, niet als medewerkers. Geweldig!
Misschien een les voor Zalando?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum