Wat is jouw verhaal?
3 oktober 2012 | Categorie: Marketing en klantenbindingIn mijn Storytelling-presentaties heb ik het wel eens over Simon Sinek. Deze man vertelt op een overtuigende manier over zijn “Golden Circle”-theorie. Daarin stelt hij dat wij mensen het beste aansluiten bij een ander als we diens drijfveren kennen.
We willen dolgraag weten waarom iemand iets doet. We willen de passie zien en ons daarmee identificeren. Als dat lukt, dan staan we zomaar “open” voor zijn/haar boodschap. In ons brein schijnt dat zo te werken. Dat geldt voor individuen, en ook voor organisaties.
Sinek stelt dat succesvolle bedrijven juist dát doen. Die vertellen hun verhaal. Als StoryManager spreekt mij dat natuurlijk enorm aan. Er is niets mooiers dan een goed verhaal vertellen. Je eigen verhaal. Zodanig meeslepend dat mensen zich erin herkennen en liefst eigen emoties uit hun herinnering opdiepen. Er ontstaat daarmee een prachtig gevoel bij beiden, waardoor een band ontstaat.
Ik vind het geweldig om op die basis verder zaken te doen. Zelf doen? Kijk dan hier even.