Wanneer vind jij een webinar goed?

12 mei 2014  |  Categorie: Effectief samenwerken

webinar: leren op afstand via internet zonder naar school te hoevenWel eens een webinar gevolgd? Het klinkt ideaal omdat je niet op pad hoeft. Je kunt gewoon vanachter je computer leren van anderen. Alsof je ouderwets in de klas zit: er is een schoolbord (de powerpoint), er is een meester of een juf (de webinar-gever) en er zijn klasgenoten. Groot voordeel: je kunt opstaan om wat te drinken te pakken zonder dat iemand er iets van zegt. Helaas is er niemand om de propjes naartoe te gooien, maar dat neem ik voor lief.

Nu vraag ik me af: Wanneer is een webinar goed, en wanneer is het dat niet?

Leerzaam

Natuurlijk moet je wat van de les opsteken. Ik wil wat nieuws leren. Cliché’s en vanzelfsprekendheden zijn dus taboe. Als deelnemer kom je daar gaandeweg achter. Beter nog is dat je vooraf duidelijk weet of je tot de doelgroep behoort en welke belofte ingelost zal worden.

Leuk

En net als bij het aloude schoolsysteem valt of staat de lol met de leraar. Mijn leraar Recht was ongetwijfeld erg goed, maar de lessen waren ongehoord saai. De webinar-gever moet daarom genoeg schwung hebben om het aantrekkelijk te houden. En dus moet ik hem/haar beslist kunnen zien en horen. Er moet gelachen worden. Er moet ruimte zijn voor even ontspanning.

Interactie

Tenslotte wil ik kunnen meedoen. Slechts consumeren vind ik bij een webinar dodelijk. Ik wil mijn vinger kunnen opsteken en mijn vragen direct beantwoord krijgen. Betrek me bij de les!

Zo. We hebben nu een eerste idee wat nodig is voor een goed webinar. Op 19 juni 12.00 uur gaan we het beleven. Gewoon, omdat ik dolgraag nieuwe dingen uitprobeer. Ben je net zo benieuwd als ik? Inlog-info volgt later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum