Zo maak je een anekdote effectief

12 januari 2015  |  Categorie: Boeiend spreken

Je boodschap overbrengen met een anekdote? Heel goed van je. En slim ook, want met een verhaal bereik je doorgaans meer dan met argumenten. Breid je verzameling presentatietechnieken uit met kennis en kunde uit de wereld van de storytelling.

Dit artikel gaat over anekdotes. Die zijn nét even anders dan een echt verhaal. Anekdotes zijn korte verhaaltjes met hun eigen wetmatigheden. Hou je daarom aan de volgende 4 essentiële tips!

Volg nu de workshop Presenteren met Storytelling

1. Betekenis

Besef dat een spannende of komische anekdote zonder betekenis niets waard is. Zoals Rob Biesenbach terecht opmerkt in zijn artikel moet de anekdote verteld worden met een doel. Je wilt er iets mee zeggen. Alles in dat verhaal moet daaraan bijdragen. Elk detail, elk woord, elke komma. Al het andere is ballast en kun je beter weglaten.

2. Waar-achtig

Wil je een anekdote gebruiken die je eens van iemand anders hebt gehoord? Dat is prima, maar zeg dat er wel bij. Vertel het liefst iets dat waar gebeurd is. Je mag het voor de spanning best een beetje aandikken. Overdrijf gerust, maar overdrijf het niet. Het moet geloofwaardig blijven. Zodra iemand je niet meer gelooft, ben je verder van je doel af dan ooit.

3. Persoonlijk

Neem iets uit je eigen leven. Liefst een ervaring waar je iets van geleerd hebt. Want daarmee laat je zien dat jij een mens van vlees en bloed bent, die ook wel eens fouten maakt, twijfelt of zorgen heeft. Juist bij anekdotes is dit gemakkelijk: je maakt immers elke dag wel iets mee dat op het eerste oog niet zo bijzonder is, maar wel bruikbaar is om een ander iets mee te geven. Denk aan een gebeurtenis, een grappige wending, een bijzondere uitspraak, etc. Vrijwel alles uit je eigen leven kun je inzetten. Hoe persoonlijker, hoe beter.

4. Kort

Een anekdote kun je in één of twee minuten vertellen. Lukt dat niet? Dan heb je wellicht toch nog teveel ballast overgehouden. Maar goed, soms heb je je echt beperkt tot de kern en is het tóch nog te lang. Waarschijnlijk overstijgt het dan de anekdote. Kijk eens of je er een heus verhaal van kunt maken: met een plot, een hoofdpersoon die iets verlangt en op de zoektocht daarnaar tegen hobbels aan loopt. Zoals in het artikel van vorige week (het krankzinnige plan) het geval was.

Ga inspireren met een anekdote

Spannende anekdote zonder betekenis = niets waard.
Saaie argumenten met betekenis = niet interessant.
Spannende anekdote met betekenis = inspiratie !

Meer weten over het gebruik van anekdotes en verhalen in je presentatie, vergadering of speech? Kom dan naar een van de storytelling workshops!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacyvoorkeur centrum