Erik als spreker en storyteller

Erik als spreker en storyteller

Talent in communicatie

In mijn ict-loopbaan werd opgemerkt dat ik iets bijzonders had. Ik had verstand van de technische zaken, maar – en dat is bijzonder bij ict-ers! – ik wist het ook op een hele duidelijke en prettige manier uit te leggen. Dat communicatie-talent is intussen verder gegroeid en gebruik ik nu met veel vuur op het podium.

In een theater zou ik een verhaal vertellen voor 100 ondernemers van Schiphol. Die ochtend hadden we een generale repetitie. Drie vrouwen van de opdrachtgever vormden mijn publiek, adviseur en criticaster. Toen het verhaal was afgelopen, zei een van hen met groot enthousiasme: “die stém!”.
Een succesvolle generale is echter nooit goed, dus ik maakte me lichtjes zorgen. Gelukkig ging de voorstelling zelf ook bijzonder goed.

Fijne stem

Ik hoor enorm vaak dat ik een prettige stem heb om naar te luisteren. Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer mijn timbre is, maar de manier waarop ik spreek. Doordat ik in presentaties en verhalen altijd volledig betrokken ben, heb ik een boeiende toon, afwisselend volume, en zijn er rustgevende stiltes.

Persoonlijk

Op het podium probeer ik zoveel mogelijk mezelf te zijn. Dat is niet altijd makkelijk, want ondanks uitvoerige voorbereiding blijft het spannend. Ook ik heb zenuwen, maar ik blijf ze de baas. Na de eerste zin is het meestal voorbij en kom ik los.
Presenteren is niet zenden. Het publiek komt om iets te leren, om geïnspireerd te raken. Dat werkt het beste als het publiek iets doet. Daarom stel ik vragen, laat ze zelf vertellen, of geef ik tijd om te reflecteren.

Degelijke voorbereiding

In de intake krijg je als klant een boel vragen van me.
Wat wil je bereiken? Wat verwacht het publiek? Hoe moet het publiek de zaal verlaten? Wat moet er veranderd zijn? Welke boodschap moet verteld worden?
Ook vraag ik vaak anekdotes uit de praktijk, die ik in het verhaal of de presentatie probeer te verwerken. Daardoor wordt het voor het publiek herkenbaar en denken ze: “hé, dit gaat over mij!”
Een presentatie is altijd maatwerk, zelfs als je een standaardpresentatie hebt gekocht. De voorbereiding vergt veel tijd: met de klant veelvuldig afstemmen, de content samenstellen, persoonlijk maken, materiaal opmaken, oefenen, oefenen, oefenen. Voor mij is het een project van vele dagen, voor de klant is het een presentatie van 40 minuten.

Professioneel spreker en storyteller

Ik ben mede-oprichter van Het Storytelling Gilde. En om mezelf oncomfortabel te laten zijn speel ik elke twee weken in bizarre scenes van improvisatietheater.
professionele storytellers

Een greep uit mijn klantenkring

blank blank blank blank blank blank blank blank blank
Wie je nog meer voorgingen...

Privacyvoorkeur centrum