Marketing?
De reputatie van je bedrijf bepaalt voor een groot deel je succes. Met gelikte reclame proberen velen het imago te beïnvloeden. Ik geloof niet in gemaakt imago. Ik geloof in identiteit. Corporate identity noemen we dat.
Het is het ouderwetse verschil tussen imago (wat je wilt zijn) en identiteit (wat je bent). Klanten prikken daar moeiteloos doorheen. Stel dat je als vakantiepark in een mooi verhaal vertelt hoe briljant je bent. Ondertussen kijken mensen op Zoover voor de harde cijfers.
Toon je corporate identity aan klanten
Als identiteit en imago hand in hand gaan, hoef je geen dure campagnes te voeren. Met authentieke corporate storytelling kun je je kernwaarden en bedrijfscultuur laten zien. Net als je missie en visie verwerk je dat in een corporate story. Daarmee trek je klanten die zich erin herkennen.
En natuurlijk laat je het nodige van jullie zien op je website. Ga verder dan alleen producten, diensten en tarieven. Daarmee onderscheid je je niet genoeg. Wie zijn jullie? Hoe werken jullie met elkaar? Hoe verrukkelijk is jullie organisatie?
Toon je bedrijfscultuur aan medewerkers
Als je laat zien wie je écht bent, trek je de goede mensen aan. Zij willen er dan bij horen. Maak met voorbeeldverhalen duidelijk waar jullie voor staan. Schets de toekomst en jullie ambitie. Stimuleer medewerkers te vertellen over jullie aantrekkelijke organisatiecultuur. En voor je het weet is ongewenst personeelsverloop iets van vroeger.
Hebben jullie al een corporate story?
Graag denk ik met je mee over de mogelijkheden om je corporate identity te verwoorden in een boeiend verhaal. In een eerste gesprek bekijken we wat het beste voor jullie werkt.